Door naar Valongo

5 september 2022 - Valongo, Portugal

Maandag 5 september

We reizen verder

We zijn bijtijds wakker en hebben allebei lekker geslapen. Op naar het ontbijt. Daar zit alweer een hele groep mensen (Polen?) inclusief 3 paters en moeder overste. De paters krijgen we nog even van langs van haar. We krijgen de indruk dat ze te lang blijven hangen. Na het ontbijt pakken we  onze spullen en checken uit. Koffers in de auto en op naar Valongo! Eerste stop doen we in Coimbra. Coimbra is de geboortestad van maar liefst zes koningen een zetel van de oudste universiteit van Portugal. Het oude Coimbra heeft een oud, trapsgewijs aangelegd centrum wat boven de Rio Modego ligt.

Het is een behoorlijk grote stad en om te parkeren doet M ff illegaal met geclaxonneer tot gevolg. Zo dramatisch was het nou ook weer niet. We staan mooi midden in de stad (beneden) wat betekent dat we moeten klimmen. Door steile smalle straatjes klunen we omhoog. Boven aangekomen hebben we mooi uitzicht over de stad en de rivier. We kunnen de kathedraal bezoeken maar dat hebben we niet zoveel behoefte aan. We zakken weer af naar stads nivo en strijken neer bij de pasteleria voor koffie. Lekker, zijn we wel aan toe. Want ondanks dat het iets bewolkter is dan gisteren is het wel 23C. Zweet op de vakantie is niet goed 😉 Na de koffie wandelen we nog een stukje voor we de auto weer ophalen. We vervolgen onze weg richting Valongo maar gaan via Aveiro. We pakken nog een verkeerde afslag maar de navigatie brengt ons weer op de goede weg. Onderweg zien we de eerste sporen van wat een serieuze bosbrand lijkt te zijn geweest. Ook krijgen we een buitje.

Aveiro was ooit een grote zeehaven en is omringt door zoutvlaktes, stranden en lagunes. De zoutpannen worden al genoemd in een testament in 959. In de 16e eeuw was de stad rijk dankzij het zout en de kabeljauwvisserij. Deze rijkdom verdween toen de haven in 1575 verzandde en kwijnde weg aan een ongezonde lagune. De stad is nu omringd met industrie en wordt ook wel het Venetië van Portugal genoemd.

In Aveiro rijden we weer naar een P plaats en als we buiten komen miezert het nog een beetje. Het is een leuk stadje, wel aardig toeristisch. Er liggen een soort Venetiaanse bootjes waar je een boottochtje mee kunt maken. We lopen wat rond en eindigen, na wat moeite, op het terras voor een drankje. Het eerste terras serveert alleen maar eten. Het tweede wil ons niet hebben (we krijgen een heel Portugees verhaal). Dan maar niet. Vlakbij de P plaats lukt het wel. Helemaal goed. Als we uitgepuft zijn lopen we naar de parkeergarage, pakken de auto en stellen de nav in op Valongo. Dat is nu nog een uurtje rijden. Onderweg zien we meer stukken verbrand bos. Het rijdt lekker door tot aan Porto. Dan is het even opletten geblazen. Maar het rijdt wel en zonder problemen rijden we naar ons hotel. Daarvoor moeten we nog wel 25 minuutjes voorbij Porto rijden. We zitten meer in een voorstad. Het hotel is netjes en modern. We brengen de koffers weg en daarna zetten we de auto in de parkeergarage die bij het hotel hoort. We bellen met de thuisfronten en zoeken een eet adres voor straks. Die vinden we in Taberna do Centenário. Een kleine 20 minuten lopen. Vinden we wel te doen. Het gaat behoorlijk heuvel af. Da’s lekker maar dat betekent dat we straks moeten klimmen. De taberna is vlot gevonden en er is nog een plekje voor ons. Alleen verbaasd het ons als we een snack kaart krijgen. De serveerster spreekt slecht Engels en M’s Portugees is ook niet heel best. Maar met handen en voeten komen we eruit. Beiden bestellen we bife met rijst en groenten. We zijn benieuwd! Het duurt niet lang voor er een schaal met daarop de lapjes vlees aankomt. Lekker met knoflook. Ook komt er een pannetje met groenten (wortel, kool). Echt Portugees ziet het er uit. Het smaakt ons goed. Een toetje doen we niet maar wel een espresso. Strakke bak!

Betalen kan alleen cash. Da’s gelukkig geen probleem. We lopen nog een rondje door Valongo. Dat blijkt nog verrassend aardig! De weg terug naar het hotel loopt inderdaad behoorlijk omhoog. Zo hebben we onze beweging van vandaag wel weer gehad. We maken het vandaag niet te laat. Morgen willen we bijtijds naar Porto.

Het weer; bewolkt en een paar buitjes (vooral in de auto). Het voelde een beetje benauwd. 24C