Porto

6 september 2022 - Porto, Portugal

Dinsdag 6 september

Porto

Zonder wekker zijn we toch mooi op tijd wakker. Gelijk eruit, douchen en op naar het ontbijt. Dat is weer prima verzorgd. Je verwacht het niet in zo’n, voor ons gevoel, uithoek. Maar het hotel is toch aardig druk bezocht. Het heeft geregend vannacht want de auto’s zijn nat. Na het ontbijt pakken we onze spullen en pakken de auto naar Porto. De nav brengt ons zonder snelweg lekker kruip door sluip door naar Porto. Eerst de rivier over naar Gaia en vervolgens over een andere brug weer terug Porto in. Daar parkeren we de auto in een parkeergarage. Van daaruit start ons wandel avontuur door Porto. Van links naar rechts en vooral van boven naar beneden. Het is verre van vlak. Daar krijg je dorst van. Op naar de Starbucks. Die vinden we vrij vlot en we kunnen onze collectie mokken weer uitbreiden met een nieuw exemplaar 🥳 Weer opgeknapt vervolgen we onze weg door Porto. We maken heel wat metertjes zo. Bij de pasteleria doen we nog een verfrissend drankje op het terras voor we weer verder de stad verkennen. Ondertussen hebben we ook aardig trek gekregen. Hoogste tijd om wat te eten. Dat doen we heel onportugees bij het Hard Rock Café. W spare ribs en M fajitas. Smaakt goed en we kunnen er voorlopig wel weer even tegen. We zakken weer af naar de rivier waar we nog een keer oversteken. Aan deze kant (Gaia) zitten alle Port huizen. We vinden het leuk om even te kijken maar doen geen toer. Eigenlijk hebben we het voor vandaag wel een beetje gehad. We gaan richting auto maar moeten eerst nog een stukje de trap op klunen. Bij de parkeergarage rekenen weer af. De kosten vallen ons mee €10,10. De navigatie leidt ons dwars door de stad terug naar het hotel. Da’s even opletten geblazen want de Portugezen stoppen waar ze willen. Vanmorgen hadden we bijna een aanrijding met de politie, die vergat voorrang te verlenen. Handige gast. Met een half uurtje zijn we weer in Valongo waar we eerst even gaan tanken (euro kost hier €1,75). Daarna terug naar het hotel waar we even met de beentjes omhoog gaan. We gaan er nog even uit, terug Valongo in om nog een paar plaatjes te schieten. Bovendien willen we nog even iets eten. Dat laatste doen we bij de pasteleria (€3,80 voor 2 espresso’s en wat lekkers). Omdat we vanmiddag al uitgebreid hebben gegeten doen we nu even makkelijk. Daarna moeten we nog één keer omhoog klimmen om bij t hotel terug te komen. Nu is het écht tijd om languit te gaan. Vandaag ruim 26.000 stappen op de teller en 55 etages geklommen. Mooie score!

Porto was leuk maar erg druk! Ook hier komen we net als in Lissabon niet alles in één dag zien. Toch hebben we een goeie indruk van de stad gekregen.

Het weer; half bewolkt en toch nog zo’n 24C