2x Resia

19 september 2023 - Nauders, Oostenrijk

Dinsdag 19 september Resia 2x

Vanochtend zijn we vroeg wakker. Dat komt mooi uit want we willen eerst een stukje gaan hardlopen. Hiervoor pakken we de auto en rijden naar Resia. W loopt een ronde om het meer van ruim 15km. M loopt een op en neertje van 7km. De regen van gisteren was vervelend maar heeft wel gezorgd voor sneeuw op de bergtoppen. Een fraai gezicht! Het is ook nog lekker rustig op dit vroege uur. Frisjes is het ook met 9C. Prima loopweer. Na het lopen keren we weer huiswaarts. Hoogste tijd voor ontbijt! Na het ontbijt stappen we weer in de auto en gaan richting Glurns 🇮🇹 voor de koffie. We komen weer langs Resia waar de parkeerplaats nu aardig vol is. Nu rijden we er mooi voorbij. Glurns is een leuk oud en historisch stadje. Met 900 inwoners een van de kleinste stadjes ter wereld. De stad werd al in 1304 vermeld in een document en het stadsgezicht is al eeuwenlang onveranderd. De stad beschikt ook over de enig bewaard gebleven gesloten vestingwerken van de Alpen. Goed geconserveerde ringmuren met drie schilderachtige poorttorens. Eerst maar eens aan de koffie. Dat doen we op het plein. Leuke plek. Na de koffie lopen we eerst even terug naar de P-plaats. Betalen met de pin lukte net niet maar nu hebben we munten. Maar die hebben we niet nodig. We krijgen een P-kaartje van iemand die voor de hele dag betaald heeft. Da’s een mooie meevaller. Nu lopen we wat rustiger door het stadje. De temperatuur is ondertussen gestegen dus wagen we ons nog maar eens aan een ijsje. Die halen we op hetzelfde plein als waar we koffie hebben gedronken. Onder de kastanjeboom die al wat herfstig wordt, eten we ons ijsje op. Daarna lopen we terug naar de auto. Niemand bij de automaat om het kaartje door te geven, jammer. We rijden terug richting Nauders. Er wordt op verschillende plaatsen aan de weg gewerkt maar het verkeer rijdt aardig door. Bij Resia doen we nog even een stop voor wat plaatjes. Vanochtend hadden we niets bij ons. We lopen nog een rondje om de toren. Het water staat hoger dan twee jaar geleden. De zon verdwijnt af en toe achter de wolken en dat voel je gelijk. Gauw terug naar de auto en door naar Nauders. Hoogste tijd voor thee. Na de tijd maken we ons weer eet klaar. Vandaag staat Martha op het programma. Daar lopen we naar toe maar als we er aankomen staat er een bord “ruhe tag” voor de deur. Dat hadden we niet afgesproken. Volgens de website is maandag ruhe tag en niet dinsdag. We passen ons plan aan en gaan weer richting Zum Golden Löwen. Die is wel open en heeft nog een plekje voor ons. Vandaag gaan we voor de burger (W) en haus worst mit Sauerkraut und Senf. We sluiten weer af met koffie en lopen dan met een ommetje terug naar huis.

Het weer; wat bewolking maar de zon laat zich goed zien. 24C