Torre

9 september 2022 - Mangualde, Portugal

Vrijdag 9 september

Dagje Nationaal Park en Viseu

We zijn vroeg wakker vanmorgen. Het was warm vannacht. Komende nacht toch maar de airco aanzetten. Bovendien was de bacelhau niet zo goed gevallen (bij M iig). Die heeft ook niet heel veel trek in ontbijt. Maar we gaan toch. Buiten is het een mooi gezicht met laag hangende bewolking waar we mooi overheen kunnen kijken. Het ontbijt is op de 1e etage in het restaurant waar we gisteren ook waren. Het ontbijt is op zich prima. Beetje taaie croissantjes maar dat past mooi bij het interieur (beetje oudbolliig) 😉 Vandaag staat National Park Serra da Estrela op de planning. We willen naar Torro, het hoogste punt van het vaste land van Portugal. Het is het enige NP van Portugal. Het hoogste punt (1993 meter) wordt bekroond met een torentje, de Torre, om het tot 2000 meter op te rekken. Het is een mooie rit er naar toe. We blijven boven de wolken rijden. Een fraai gezicht. Het is lekker klimmen en dalen met 14% max (wat wij gezien hebben tenminste). Enig wild naast schapen is de herdershond van de Serra da Estrela. In het verleden moest hij helpen de kudde te beschermen tegen wolven. Voor de rest zijn er veel vogels en een verdwaalde hagedis. Wij zien in ieder geval niets anders. Bij Torre doen we uiteraard een stop voor plaatjes. We lopen ook nog naar een uitzichtpunt. Dan gaan we richting het centro comercial. Groot woord voor een aantal souvenirs winkels. De winkels ruiken nogal sterk naar de (schapen) kaas die ze verkopen. We slaan de souvenirs over en gaan naar de ski hut voor café com leite. Die smaakt ons goed. Er is een medewerker jarig en we feliciteren even. Wordt gewaardeerd. Het is ook een gezellige tent 👍🏼 We steken de P-plaats nog even over. Daar is een pastel de bacelhau winkel. Die stond nog op onze to do lijst dus besluiten we dat nu gelijk dan maar te doen. Het is een pasteitje van onder andere kabeljauw en kaas uit Serra da Estrela. Ze smaken ons goed! Voldaan lopen we weer naar de auto en gaan weer steile wand race naar beneden. Op naar Viseu. Dat duurt toch ruim een uur. De bewolking is inmiddels opgetrokken en de thermometer in de auto stijgt gestaag. In Viseu vinden we vrij vlot een P-plaats. Alleen het betalen is een dingetje want de automaat is alleen in het Portugees en het is ons niet duidelijk wat precies de bedoeling is. Gelukkig krijgen we hulp van een Portugese dame. Je moet eerst opstarten, dan op een vinkje klikken, het nummer van de parkeerplaats ingeven, geld inwerpen, weer op ok klikken en dán krijg je een kaartje. Haha! We lopen de stad in. Onder andere door de lokale markthal met streekproducten. Daarna gaan we op zoek naar een terras. Het eerste wat we tegenkomen is een Italiaan. Omdat ze ook eten hebben besluiten we dat ook maar gelijk te doen. Met onze eet kennis niet zo’n gek idee vinden we. W bestelt pizza met zalm en M neemt een salade met zalm. Het lijkt de Japas wel, we bestellen met een tablet 😁 Ondertussen klinken er (het is 27 graden en de zon schijnt volle bak) kerst liedjes uit de speakers ☀️🎄 Het eten smaakt ons zeer goed en we sluiten af met een café com leite. Om het eten te verteren lopen we nog een stukje. Het is een leuke stad! Als we ‘t wel gezien hebben lopen we terug naar de auto en rijden terug naar het hotel. Daar chillen we even voor we de deur we uitgaan om ons buur kerkje te bezoeken,  Senhora do Castelo. En omdat we op een heuvel zitten én er een trap naar beneden is doen we dat natuurlijk om vervolgens weer naar boven te lopen (67 meter, treden niet geteld). We vinden dat we wel een ijsje hebben verdiend. Want boven, vlakbij het kerkje, is ook een kleine snackbar. We eten ‘m lekker op het terras op voor we weer naar het hotel terug lopen. Op het terrein staat ook een aantal kurkeiken. Blijft toch altijd een bijzonder gezicht. Op onze kamer eten we nog een banaantje en cracker en gaan dan in onze avond stand.

Het weer; zonnig (boven de wolken waar wij waren) en warm 27C