Reisdag naar Castelo Branco

10 september 2022 - Castelo Branco, Portugal

Zaterdag 10 september

Reisdag naar Castelo Branco

Het is een beetje heiig als we opstaan. Het belooft weer een warme dag te worden! Op naar het ontbijt. Na het ontbijt pakken we onze spullen en vertrekken. E we hebben weer een reisdag vandaag. Het eerste stuk rijden we secundair daarna pakken we de snelweg. We we zien weer een flink stuk verbrand bos. Ook zien we een hele kudde ooievaars in een weiland. Het zijn er zeker een stuk of 50. We doen nog even een koffiestop bij een wegrestaurant. De koffie is prima! We vervolgen onze weg en al snel arriveren we in Castelo Branco. Omdat het hotel midden in de stad zit én er een P-garage bij zit rijden we eerst daar naartoe. Hopelijk kunnen we iig parkeren terwijl wij de stad onveilig maken. We vinden het snel met hulp van de miepmiep. M gaat even vragen of het ok is als we vast de auto in de garage zetten. Dat mag en we kunnen ook al inchecken. Super fijn! We zetten onze koffers op de kamer en duiken de stad in. Het is warm, dus eerst maar eens een terrasje zoeken voor een bebida (drankje). Dat lukt bij de pasteleria tegenover de kerk waar net een bruiloft aan de gang is. We genieten even lekker in de schaduw voor we weer verder gaan. We lopen een rondje door de stad en komen uit bij de lokale VVV. Dat komt mooi uit, kunnen we misschien even een stadsplattegrond halen. Die hebben ze inderdaad en we krijgen er ook een hoop tips & trucs bij. Uiteindelijk lopen we eerst heuvel opwaarts richting castelo. De paço (tuin) was eigenlijk de bedoeling maar zo komt het ook beter uit én hoeven we straks niet nog een keer te klimmen. Via de smalle straatjes lopen we omhoog. Leuk. In het castelo kijken we mooi uit over de stad. Als we ‘t gezien hebben (er staan eigenlijk alleen nog maar muren) dalen we weer af en gaan richting Jardim do paço. Ook hier lopen we even rond. Het heeft een nogal hoog religieus karakter. We vinden het wel aardig om gezien te hebben maar het is warm en we zijn dorstig. We zijn vlakbij de plek waar we vanochtend wat hebben gedronken dus daar gaan we naar terug. Er is nog een tafeltje in de schaduw, die is voor ons! Naast ons bestelt een mevrouw crêpes. Dat lusten wij ook wel! M gaat voor een crêpe met vers fruit en ijs en W heeft wafels met stacciatella. We posten er maar geen fotootje van want er komen toch twee borden aan…. Het is wel erg lekker en blijven nog even hangen. Bij het afrekenen is de schade €15,80. Geen geld voor wat je krijgt! Eerst maar ff terug naar het hotel nu. Het wordt ons iets te warm met 33C. Op de kamer is het heerlijk met de airco aan. Als we weer een beetje op temperatuur zijn gekomen gaan we er nog even op uit om boodschappen te doen. Op de hoek zit een supermarkt zagen we toen we aankwamen. Deze blijkt echter gesloten dus gaan we op zoek naar een andere. Daarvoor moeten we zes minuten wandelen. Valt reuze mee. Het is snel gevonden. Eigenlijk hebben we niet zoveel nodig maar we besluiten dat onze onverwacht grote lunch van vanmiddag genoeg was. We kopen wat fruit, crackers en yoghurt. Daar redden we het wel mee. Terug op onze kamer eten we ons fruit, yoghurt en crackers. Daarna gaan we er weer uit voor een kop koffie. Dat doen we weer bij de ijsboer ( Casa da Sé pasteleria e gelateria). W kijkt ondertussen naar Ajax-Heerenveen (5-0). Het zit wel lekker hier dus gooien we er ook nog een água com gás tegenaan. Daarna gaan we weer hotelwaarts waar we eerst even opfrissen voor we in de chill stand gaan.

Het weer; zonnig en nogal warm met 34C. In de avond koelt het ook niet snel af.