Setúbal

12 september 2022 - Setúbal, Portugal

Maandag 12 september

Naar het laatste adres

We zijn iets later vandaag. Vinden we niet erg want we hoeven vandaag maar 100 km te rijden én de weersvoorspelling is niet al te best. Eerst maar eens douchen. Daar moet even een MacGyvertje aan te pas komen omdat de douche naar beneden glijdt. We plakken ‘m vast met een pleister 😁 Prima oplossing. Tijd voor ontbijt. Na het ontbijt checken we uit en pakken de auto richting Setúbal. Het regent licht als we vertrekken. Onderweg zien we veel kurkbomen én heel veel ooievaarsnesten. De paal in Lelystad is er niets bij. Een aantal palen achter elkaar tot wel 11 nesten per paal. Al snel komt Setúbal in zicht. De miepmiep brengt ons naar de plek van bestemming, midden in het centrum. M parkeert bij het hotel even dubbel om te vragen of we de auto vast mogen parkeren. Ze kan gelijk inchecken maar een P~plaats is er niet. We kopen even een kaartje om de koffers uit te kunnen laden. We huizen in en gaan daarna weer naar de auto. Op de weg hier naartoe kwamen langs een centro commercial. Mooie optie want het regent af en toe flink. Eerst maar eens kijken of we een kop koffie kunnen scoren. Maar het parkeren levert iets meer moeite op. Blijkbaar willen meer mensen iets overdekts doen want het is nogal druk. Toch lukt het ons een plekje te vinden en we lopen het centro in. Dat is giga groot. We komen binnen bij een supermarkt met een kassaatje of 50. We lopen door tot aan een koffietent. Daar halen we een cappie. Na de koffie lopen we wat rond. Het is een groot een aardig winkelcentrum maar we zijn er snel uitgekeken. We gaan terug naar de auto en parkeren op de dichtstbijzijnde P-plaats bij het hotel. €3,- voor 24 uur. Eerst nog even een tasje met water droppen in het hotel voor we verder de stad gaan verkennen. Dat doen we tussen de buien door. Het is ondertussen ook behoorlijk gaan waaien. We lopen via de lokale VVV naar de haven en door het deel waar de vissers wonen. Tussendoor door we nog een café com leite met een pastel de nata. Daarna verkennen we nog een stukje Setúbal voor we gaan eten. Dat doen we bij Sem Horas. W gaat voor octopus fried cake met friet en M Shrimp in the frying pan met knoflook, peper en gember. Ook met friet. Smaakt goed en we durven ook nog wel een toetje aan; citroentaart met meringue (M) en cheesecake met Arrábida honing (W). Espressootje ernaast, helemaal goed. Na het eten lopen we nog een stukje (het is weer droog) voor we hotelwaarts gaan.

Het weer; bewolkt en buien later op de dag stevige windje (windkracht 5). 22C