Setúbal eo

13 september 2022 - Cabo Espichel, Portugal

Dinsdag 13 september

Setúbal eo

Nieuw hotel is weer even wennen. M heeft vannacht even haar kussen gewisseld. Het was zo dik, nogal oncomfortabel. Ook het douchen duurt wat langer. Het duurt heel lang voor er eindelijk warm water uit de kraan komt. Gelukkig is het wel een lekker douche-je. Op naar het ontbijt. Dat is op de 5e etage in het panorama  restaurant. Het buffet is zeer uitgebreid en het uitzicht inderdaad mooi. Er zijn zelfs pannenkoekjes. Ook zijn er een hoop Franstalige wielrenners. Canadezen? Eentje heeft er een shirt aan van Quebec. Het is nou niet echt fietsweer. Het regent al (buien) en W kreeg net al een melding van noodweer op z’n telefoon. We hebben te maken met de uitloper van een orkaan. Jammer zo aan het eind van de vakantie. We moeten maar even iets droogs te doen opzoeken. Plan is gemaakt. We gaan naar het kasteel (castelo de são filipe). Als we naar beneden gaan is er wat constantie. Er is politie en het lijkt alsof er iemand het hotel uit wordt gewerkt. Één van de fiets Canadezen bemoeit zich er ook mee. We wachten tot de bui over is voor we naar de auto vertrekken. Op zich zouden we kunnen lopen maar gezien het weer doen we dat maar niet. Dus rijden we in 5 minuten naar het kasteel en kunnen we voor de deur parkeren. In 1595 gebouwd om piraten, Engelse indringers en de lokale bevolking in de gaten te houden. Het heeft een prachtig betegelde kapel. We lopen naar het deel met de tegeltjes. Fraai! Ook lopen we nog even buitenom om Setúbal van boven te bekijken. Verder is hier niet zo veel te doen. We besluiten daarom door te rijden naar het puntje, Cabo Espichel. Das niet zo ver maar wel een bochtig weggetje. De miepmiep wil ons eerst over een soort wandelpad sturen. Daar trappen we niet in. Dus terug naar Setúbal en opnieuw miepmiep aangeslingerd. Nu lijkt het ergens op. Het is nog een uur rijden maar het zonnetje komt erbij en het voelt zelfs warm. Onderweg is trouwens wel goed te zien dat het geregend en gewaaid heeft. Regen sporen en sommige bomen zien er toegetakeld uit.

De Romeinen noemden dit punt het Promontorium Barbaricum omdat het een gevaarlijke plek was. Ook staat hier Santuário de Nossa Senhora do Cobo. Een laat 17e eeuwse kerk met twee lange rijen pelgrimsverblijven. Vlakbij staat een kapel versierd met wit en blauw azulejos. In de 13e eeuw een geliefde bedevaartsoord. Op het uitzichtpunt aangekomen parkeren we de auto bij het oude klooster en gaan te voet richting vuurtoren. Een kort stukje en we moeten toch ook onze meters maken. Behalve de vuurtoren en het uitzicht, wat mooi is, is ook hier niet veel te beleven. We lopen nog een rondje om het klooster. Ook hier fraaie uitzichten maar voor de rest is het nogal vervallen. We gaan weer naar de auto op zoek naar koffie. Op de weg hier naartoe heeft W iets gezien. Daar gaan we eerst eens kijken. Het ziet er behoorlijk koosjer uit. We kunnen zelfs de auto niet kwijt. Parkeren doen we dus iets verderop en lopen terug en vinden een plekje op het terras. Engels wordt hier niet gesproken maar ons Portugees is goed genoeg om koffie te bestellen 😁 De koffie hakt weer een aardig gat in ons budget, €1,80. We rijden weer verder richting Setúbal. Daar aangekomen parkeren we de auto weer voor €3,- We lopen even naar het hotel om wat spullen af te gooien en even op te frissen. Daarna doen we de stad weer in. We wandelen door een ander deel van Setúbal. Het voelt wel wat benauwd aan. Tijd om even een terrasje te pikken. Dat doen we weer op hetzelfde adres als gisteren. Uiteraard moeten we er ook wat bij. We genieten even van de rust. Na onze break wandelen we nog een stukje voor we gaan eten. Als we naar ons eetadres lopen blijkt deze gesloten. Balen! Dan maar weer de stad in. Alles wat ons aanspreekt blijkt (nog) gesloten. We besluiten terug te gaan naar het restaurant van gisteren. Gelukkig is daar nog net één tafeltje vrij. W gaat voor de porc steaks met knoflook en frietjes, M voor de tuna slices met rijst. Wederom durven we wel een toetje aan. W almond pie, M dark chocolate panacotta (bij gebrek aan drunken pear).  Het smaakt allemaal weer fantastisch! De bestelde koffie komt niet. Die slaan we dan maar over. We gaan hotelwaarts en sluiten de dag af.

Het weer; eerst bewolkt een flinke buien, later klaarde het wat meer op. Toch nog 23C