Évora

11 september 2022 - Évora, Portugal

Zondag 11 september

We reizen verder

Helaas (super hotel!) moeten we vandaag weer verder. Evora is vandaag onze eindbestemming. Eerst maar eens ontbijten. Die is weer top! We checken uit en pakken de auto. Eerst tanken, dat rijdt weer een beetje rustiger met een volle tank. Het is de bedoeling om wat meer secundair te rijden maar omdat de weg parallel loopt aan de snelweg besluiten we die dan ook maar te pakken. Dat schiet tenminste op. We rijden door tot aan Portalegre. Hier doen we een koffiestop. We moeten wel even van de weg af en het dorp in maar dat vinden we prima. Het is ondertussen ook al weer aardig aan de temperatuur. Nog geen 11u00’ en al 28C. Op het pleintje met een  vijver vinden we een koffietent. Dois café com leite (€2,-) op het terras onder de parasol. We vervolgen na de koffie onze route naar Évora. Onze volgende (tussen) stop is Estremoz. Onderweg zien we veel olijf en kurkbomen. Verder is het gort en gort droog! In Estremoz parkeren we de auto en lopen naar boven waar de marmeren toren is. We hebben het, mede door de warmte, snel gezien en gaan weer richting auto. Verder naar Évora. Eerst maar eens kijken of we al in kunnen checken. We kunnen het vlot vinden en parkeren de auto vast. Bij de receptie is het even lastig want er kan geen reservering gevonden worden. Da’s even zweten. Uiteindelijk lukt het toch, de reservering staat ineens op W’s naam ipv die van M (wat tot nu toe het geval was). Enniewee, we halen de koffers uit de auto en trekken in. Ziet er weer goed uit! We hebben zicht op het zwembad. Als we de spullen op z’n plek hebben gaan we de stad in. Het is al flink van de warme maar er staat gelukkig nog een (warm) windje. We lopen wat rond, het is aardig druk. Eerst maar even wat verloren vocht aanvullen op het terras. We vinden een lekker plekje onder een parasol. Even bijkomen en doorrr! We lopen naar de Romeinse tempel en zigzaggen wat door de straatjes. Hebben we ook wel een beetje trek dus gaan we op zoek naar een restaurant. Dat is hier niet moeilijk, er zijn er genoeg. We zoeken een plekje en gaan op goed geluk ergens zitten. Beiden kiezen we voor gegrild kalfsvlees en die komt met een salade en gefrituurde aardappelschijfjes. Smaakt ons goed. Na afloop sluiten we af met een café com leite. Een toetje halen we bij de buren. Daar zit de ijsfabriek (Fábrica dos Gelados). Er staat aldoor zo’n lange rij, dat moet wel lekker zijn. En dat doet ‘t inderdaad. Al lopend eten we het op. Het begint ondertussen een beetje dicht te trekken. Dat is wel lekker. Ondanks dat blijft de temperatuur wel nog steeds rond de 30C. In het hotel aangekomen bellen we even met de thuisfronten en komen we weer een beetje op temperatuur (airco 👍🏼). We gaan nog even naar beneden, bij het zwembad, café com leite halen.   Als de koffie op is zoeken we de koele van onze kamer weer op en gaan in de avondstand.

Het weer; zonnig en warm. Later iets meer betrokken maar nog steeds warm. Wel waait er een (warme) wind. 33C