Resia en wandelen

17 september 2021 - Resia, Italië

Vrijdag 17 september

Reisdag 3

We zijn vroeg wakker maar vallen toch weer in slaap. Om 8u00” staan we op na een lekker nachtje. De broodjes, (eigen) eitjes en lokale honing staan netjes in een mandje voor de deur. Het is droog en het zonnetje komt er voorzichtig bij. Een mooi begin van de dag. Eerst maar eens onder de douche. Die geeft een flinke straal. Lekker! We ontbijten lekker Oostenrijks met lokale belegjes en de Milka pasta die we gisteren kochten voor €0,29(!). W kookt de eitjes 👍🏼 We laten het ons weer smaken. Via de app bestellen we gelijk weer voor morgen. Lekker makkelijk zo. Vandaag willen we naar Resia in Italië. Daar ligt een stuwmeertje. Bij de aanleg van de dam kwamen het oorspronkelijke dorp Graun en een groot deel van Rechen onder water te staan. 163 huizen en 523 hectare land werd onder water gezet. De oude kerktoren van Alt-Graun steekt boven het water uit en is een toeristische trekpleister. Het is ongeveer een kwartier rijden van Nauders af. Als we de grens naar Italië passeren staat er een behoorlijke file Oostenrijk weer in. Ze controleren blijkbaar alles en iedereen op Corona. Dag belooft wat als we weer terug moeten straks. Maar goed, dat zien we later wel. We gaan eerst maar eens naar de “water toren”. Die is niet te missen en is inderdaad toeristisch. We moeten verplicht betaald parkeren (€1,- voor een uurtje) en het is er druk. Omdat het water laag staat kunnen we een rondje om de kerk doen. Het water in het “echte” stuwmeer staat een flink stuk lager. Is dat door droogte? We weten het niet. We lopen ook nog een rondje om een ander kerkje wat hoger staat voor het uitzicht. Leuke klim en dito uitzicht. We gaan weer verder met de auto. De Italiaanse cappuccino roept ons naar we voelen ons niet zo geroepen om dat hier te doen met al die bussen en auto’s met toeristen (zijn we zelf natuurlijk ook 😉). Net voorbij de Dam is een restaurant wat ons wel aanspreekt. Daar doen we een cappie op het is terras. Het windje is wel wat fris maar de zon is enthousiast genoeg om ons opgewarmd te houden. Na de koffie lopen we nog even door de bijbehorende winkel. Best aardig. We pakken de auto weer en rijden nog even door het aangrenzende dorpje. Doet ons aan Sicilië denken. Smalle straatjes waar je je afvraagt of je nou op de weg rijdt (in de goede richting) of dat het toch een fietspad is. Raar maar leuk! We gaan weer terug richting Nauders. Er hangt nog een bordje over wolven. Die zitten hier blijkbaar ook. De controle bij de grens is opgeheven. Da’s een mooie meevaller. Bij Nauders gaan we nog even richting kasteel. Even wat plaatjes schieten. Het is nu mooi weer. Op het terrein onder het kasteel staan al kraampjes voor zondag als de koeien naar beneden komen. We parkeren de auto bij de Mpreis (is alleen voor klanten dus mag eigenlijk niet) en lopen naar de sportzaak. Deze is gesloten tot 15u00”  (siësta) dus lopen we maar naar het terras voor de lunch. We genieten maar van het mooie weer. W neemt een salade met worst en M  heeft suppe mit knudeln. Lekker met een almdudlertje erbij. Het smaakt ons prima. We gaan weer naar ons huisje waar we even chillen. Wat zullen we de rest van deze mooie middag nog gaan doen? De liften zijn in bedrijf dus we kunnen nog een wandelingetje doen. We lopen daarom naar de Muntzkopf stoeltjeslift en kopen een kaartje voor een Bergfahrt (€12,- pp). Hiervoor krijgen we ook allebei nog een buff van Nauders. Volgens de meneer van de kaartjes moeten we in een uurtje wel weer naar beneden kunnen. De fietsers die ook omhoog gaan doen dat vast een stuk sneller. We laten ons naar boven brengen en beginnen dan weer aan onze afdaling. Het bergrestaurant is helaas gesloten. Onderweg zien we eerst een grote paddo en later 2 reeën die lekker onder de bomen liggen. Het is nog een flinke afdeling en voor de fietsers helemaal. Het ziet er zeer pittig uit! We komen uiteindelijk weer uit in Nauders en vinden dag we wel wat te drinken verdiend hebben. Dus lopen we nog een klein stukje verder en gaan weer op hetzelfde terras zitten waar we ook geluncht hebben. Als we klaar zijn kijken we nog even in de sportwinkel. Niets van onze gading. We lopen verder en galen bij de hofwinkel van “Becka Hof” nog een lokaal straccitella ijsje. Die eten we lekker op ons eigen terras op. Er zijn wat kippen ontsnapt dus worden we gezelschap gehouden door een van deze boevinnen. Daarna lopen we weer het dorp in voor wat te eten. Dat willen we doen waar we vandaag al 2x eerder waren. Op het terrein er naast staan allemaal mooie, snelle auto’s. We lopen er even langs om te kijken. Het blijkt een club te zijn die een soort race/tocht heeft georganiseerd. Er staat van alles. Tijd om te eten. M kiest toch weer boor een schnitzel maar W opteert voor een forel. We sluiten af met een cappie. Naar huis, we zijn het zat voor vandaag. We nemen nog een douche en daarna chill met een bakkie thee.

Het weer; zonnig en best warm 18C

1. DenK:
    18 september 2021
    Gelukkig is het weer nu ook goed geworden! Mét een mooie omgeving is het niet moeilijk om een dijk van een vak. te hebben!! Blijf genieten!! Hier alles ok; XXXX DenK.