Dagje Zwitserland 🇨🇭

18 september 2021 - Zernez, Zwitserland

Zaterdag 18 september

Reisdag 4

We zijn mooi bijtijds wakker. Het brood is al weer netjes bezorgd. We hebben extra besteld (walnotenbrood) want morgen is er geen brood service en we hebben toch een vriezer dus we dachten laten we het eens zo proberen. Ook hebben we weer wat lokale honginkjes   Dit keer zit er ook bos honing bij. We zijn benieuwd. Eerst gaan we een stukje lopen. Een rondje is nog wat te ver denken we dus doen we een op en neertje. Het keerpunt ligt ter hoogte van de Bergkastelseilbahn. Bij Becka Hof moeten we nog iets doorlopen om de 5 vol te maken. De boer en boerin zijn net bezig de kippen om te weiden maar ze hebben wel even tijd voor een praatje. We krijgen gelijk wat tips voor toekomstige loopjes. Vriendelijke mensen het. Hoogste tijd om te ontbijten. Helaas ligt ons terras in de ochtend in de schaduw. Het is nog iets te fris (9C) om buiten te zitten dus doen we het binnen. Dan is de vraag, wat gaan we doen vandaag?  Omdat het weer lekker zonnig is willen we niet een hele dag in de auto zitten. Een uurtje vinden we mooi zat. We besluiten naar het Zwitsers nationaal park te gaan. Eerst maar douchen en dan kunnen we op pad. Nadat we getankt hebben, willen we niet in Zwitserland doen want daar is de brandstof aan de prijs, rijden we richting Martina. Dat ligt net over de grens in Zwitserland. Daar wil Martine natuurlijk wel even stoppen voor een pica. Onderweg naar Zernez komen we 2 Ferrari’s en een masserati tegen. Arme sloebers die Zwitsers 😉 In de buurt van Ramosch komen we een kudde koeien tegen op de weg. Wat een leuk gezicht! Na inderdaad ongeveer een uurtje rijden komen we aan in Zernez. We parkeren de auto op de P-plaats in de buurt van het bezoekerscentrum. Helaas mogen we hier niet langer dan 10 uur staan…. We denken dat het wel gaat lukken. Eerst maar eens koffie. We vinden een terrasje en bestellen een cappie. Maar oeps, we zijn niet meer in de EU en moeten natuurlijk met Zwitserse Franken betalen! Daar hadden we zo snel niet aan gedacht. Gelukkig kunnen we met een pasje (horloge) betalen en hoeven we niet af te wassen (of te pinnen bij de bank😉). We melden ons in het bezoekerscentrum en worden geholpen door een dame die ons verteld waar we wat kunnen doen. Ze adviseert om met dit mooie weer naar P8 te gaan. Daar kunnen we wandelen boven de boomgrens. Naar P8 is het ongeveer 20 minuten rijden zegt ze. Dat valt ons mee dus we gaan die kant op. Door verschillende wegopbrekingen zijn we iets langer onderweg maar toch gaat t vrij vlot. We parkeren de auto en kijken vervolgens op het bord met wandelingen. Er staat er eentje van anderhalf uur (Margunet). Met uitzichtpunt, dat lijkt ons wel wat. Off we go. Het eerste stuk gaat mooi, niet te steil. Maar na een goed half uur wordt het steile wand race. Het wordt ons iets te gortig en als we horen dat we nog wel een half uur stief klimwerk te gaan hebben houden we het voor gezien. We lopen weer terug en na in totaal een uur zijn we weer terug bij de auto. Toch een leuk stukje gewandeld vinden we. M heeft een soort hongerklop dus de zak met winegums gaat eraan. Ook het water wat we bij ons hebben smaakt ons goed. We rijden terug naar Nauders. Thuis op ons terras drinken we thee en we hebben nog Milka 😁 Daarna volgt nog een almdudler. Ook spreken we nog even met de boer. M hoort een koeiebel en gaat even kijken. Het is nog een oude bel van zijn vader. De belien hebben zijn initialen zodat als een koe een bel verliest deze terug kan naar de juiste boer. Ook blijken ze gemaakt van speciaal materiaal. We worden niet helemaal wijs uit wélk materiaal. We mogen ook nog even ruiken aan wat naaldhout. Speciaal geplukt/gesneden voor decoratie. Het blijft lang lekker ruiken zegt ie. Maar waar de koeiebellen nu te koop zijn krijgen we geen antwoord op. We maken nog even een rondje over de boerderij. We worden achtervolgd door de kipjes. Ze denken zeker dat er wat te snaaien valt. Het is wel een koddig gezicht iig. Ook kijken we nog even op het oefenveldje tegenover Becka Hof. Hier krijgen MTBers les. We zijn precies op tijd voor de EHBO les. Parcours kennis hebben ze al. Ondertussen is het weer tijd om wat te gaan eten. Dat doen we weer bij zum goldenen löwen. We gaan er lopend heen en onze over is een jonge Oostenrijker met lederhosen, gebreide lapjes om de kuiten 😂 en Oostenrijkse gympen. Vanavond geen schnitzels maar Goldener platte (W (verschillende vleessoorten met van alles erop en eraan)) en rindfleisch burger (M (uitgebreide versie en bijna Amerikaans te noemen qua grootte)). De producten komen bijna allemaal uit Nauders. Vinden we leuk. Het gaat weer snel, het is lekker en de hoeveelheden zijn niet kinderachtig. we doen nog een cappie na en gaan dan weer richting huis. Even douchen en dan  relax met thee.

Het weer; zonnig en best warm. Tot 23C

Van reisblog naar fotoboek