Reisdag

6 september 2023 - Basel, Zwitserland

Woensdag 6 september reisdag

De wekker staat om 4u00’ maar gaat niet af. Gelukkig gaat W’s eigen innerlijke wekker wél. We doen de laatste dingen en rijden om klokslag 5u00’ weg. Het eerste stuk is lekker rustig tot we bij Arnhem en de grens komen. Daar is het druk met voornamelijk vrachtwagens. We genieten van de zonsopkomst en de mist wat over de velden hangt. We rijden soepeltjes de grens over. Bij Hünxe gaan we weer even af om te tanken. Niet op de snelweg maar in Hünxe zelf. Het tankstation gaat echter pas om 7u00’ open maar we hebben geen zin om een kwartier te gaan wachten. Dus rijden we terug naar de snelweg waar we onze weg vervolgen. Al snel treffen we de eerste baustelle met bijbehorende file. Toch rijdt het wel. Een stuk verder verlaten we toch weer de snelweg om te tanken. Na het tanken vervolgen we onze weg en maken nog even een stop voor koffie en we delen een broodje. Als we die op hebben gaan we weer onderweg. We kunnen lekker doorrijden (alleen die rottige vrachtwagens die heuvel op gaan inhalen zijn rete irritant). Rond de klok van tienen doen we nog even een koffie stop. Als we al weer een tijdje in de auto zitten loopt het verkeer ineens goed vast. Een baustelle én we moeten de afslag naar Basel hebben. Gelukkig valt het wat mee. Onze volgende stop komt iets eerder dan gepland maar we zien een Starbucks en dat spreekt ons wel aan. Het is net iets na twaalven dus kan ook wel. Voor de Zwitserse grens doen we nog een stop om de data roaming van de telefoons uit te zetten. Rond de klok van 15u00’ arriveren we bij het hotel. Gisteren heeft M al ingecheckt dus kunnen we nu zo door. We halen de koffers uit de auto en huizen in. Prima kamer, ziet er allemaal netjes uit. We laten de spullen achter een gaan met de tram (ov is voor toeristen 30 dagen gratis!) de stad in. Met 29 graden vinden we lopen net ff te gek. We stappen uit op de bonnefooi (zonder WiFi is het best lastig) maar ons gevoel is aardig goed en we lopen vrij gemakkelijk het centrum van Bazel in. Het is een aardige stad. Eerst halen we wat verkoelends te drinken (bij de Starbucks). Helaas hebben ze hier geen Bazel mok. Na onze verfrissing lopen we door de (winkel)straten. We vinden het best leuk zo. Ondertussen kijken we even naar wat eettentjes. Die zijn er genoeg maar met echte Zwitserse prijzen. Tijdens onze wandeling komen we langs en over de Rijn waar mensen zich van punt A naar b met een soort zwemvestje laten afdrijven. Het water ziet er helder uit en met dit warme weer best een goeie activiteit. Gelukkig zijn er meer Starbucks winkels en we scoren de mok voor onze collectie. We struinen verder door Bazel waar we op een gegeven moment stoppen bij een soort bio winkel waar ze ook eten hebben. We zien iets op het bord staan van lasagne en dat spreekt ons wel aan. Binnen is het lekker koel en we bestellen lasagne en nemen er een spa-tje bij. We hebben goed trek en laten het ons smaken. Na het eten zoeken we de warmte van buiten weer op en trakteren onszelf op een echt Italiaans ijsje. Prima toetje. We zijn nu wel een beetje gaar geworden en willen naar het hotel lopen. We zijn echter op een ander punt dan  wat weer begonnen en zijn een beetje uit de route geraakt. We besluiten (na navragen) toch de tram maar te pakken. Het is even zoeken én we moeten nog een keer overstappen, maar dan zijn we ook vlot weer bij het hotel  waar we bijna voor de deur weer uit kunnen stappen. We gaan lekker met de beentjes omhoog en drinken nog een nespressootje. Mooie eerste dag zo.

Het weer: zonnig en warm 29C