Comomeer

7 september 2023 - Menaggio, Italië

Donderdag 7 september Lago di Como

Na een warme en daardoor ietwat onrustige nacht gaan we op voor het ontbijt. Dat is prima en een goeie staat voor de dag. We doen het in ieder geval lekker rustig aan. Na het ontbijt pakken we de spullen weer in en gaan richting Luzerne. In eerste instantie wilden we via Zürich rijden maar we werden getipt door K om Luzerne te doen. Het is weer een prachtige dag en het belooft weer warm te worden. Na een uurtje arriveren we in Luzern. Daar moeten we even zoeken naar een P-plaats maar die vinden we relatief snel. We staan redelijk centraal blijkt en Luzern is een leuke stad aan een meer. Er zijn hier ook Starbucksen en we kunnen de collectie weer uitbreiden. We lopen richting de altstadt. Erg leuk met bruggetjes en authentieke huizen met schilderingen. Eerst koffie! We willen eigenlijk plus maar dat zijn in het geval van Rathaus Brauerei Luzern wafels en daar hebben we niet zo’n zin in. Dus houden we het bij een cappie. Na een paar uur struinen gaan we weer richting auto. De kosten voor het parkeren vallen reuze mee, CHF3,- We stellen de nav van de auto in op onze eindbestemming aan het Como meer en gaan van start. Het is toch nog een aardig stukje rijden en het eerste deel gaat voorspoedig. De nav geeft aan dat er file is een helaas klopt dat ook. Met wat oponthoud én een kleine detour rijden we door de Gotthart tunnel. In de tunnel krijgen we via de radio in drie talen informatie, net alsof we vliegen.  Na de tunnel doen we nog even een koffie stop. Van de bonnetjes van het toilet gebruik (1 extra van een voorganger) “kopen” we een toblerone reepje. Daarna rijden we weer verder. De navigatie stuurt ons de weg af en wil ons zeer kruip door sluip door laten rijden. Over 30 zouden we ongeveer een uur doen. Dat voelt niet helemaal lekker en rijden terug naar de snelweg en negeren de nav. Bij de grens met Italië is het nog even druk. Er wordt gecontroleerd. Na de grens rijden we via Como naar onze eindbestemming; Tremezzo. De auto parkeren we bij het hotel in de garage (tegen betaling). Het duurt even voor de lift naar boven komt dus sjouwen we de koffers maar via de trap omhoog. Het inchecken gaat lekker snel. We krijgen een kamer op de 2e etage. Die is lekker royaal. Wel een beetje gedateerd maar keurig schoon. In tegenstelling tot andere kamers hebben we twee balkons. Op een ervan hebben we zicht op het meer. Nadat we zijn ingehuisd gaan we er nog even op uit. Morgen willen we waarschijnlijk naar Como en dat kan per boot dus doen we vast wat voorwerk. Het is een klein stukje wandelen naar de boot en we kunnen we informeren naar de vertrektijden. Prima optie volgens ons. We proberen een beetje kruip door sluip door terug te lopen naar het hotel. Dat lukt gedeeltelijk. We zien een aantal zeer mooie optrekjes en snappen wel wat George Clooney het hier wel wat vindt. Als we terug zijn frissen we ons eerst even op voor we gaan eten. Dat kan vanaf 19u00’ en we hebben best een beetje trek. Rond 19u30’ zitten we aan tafel en kiezen beide voor Parma ham met meloen, vis (geen idee welke maar het is zeevis) en toe tiramisu. Het smaakt allemaal prima samen met de rode wijn (foute keuze bij de vis maar who cares) en het water met bubbels. We sluiten buiten af met met een cappie, heerlijk! Als de koffie op is gaan we naar boven met de beentjes omhoog en Nederland-Griekenland ⚽️ op de buis.

Het weer: zonnig en warm 30C