Reisdag naar Valdaorameer

13 september 2023 - Vassena, Lecco, Italië

Woensdag 13 september reisdag naar Valdaora meer

Na een lekkere lange nacht (M moet W wakker maken) staan we op terwijl het buiten licht regent. We douchen, pakken vast wat in en gaan ontbijten. Na het ontbijt pakken we de auto in en gaan uitchecken. Fijn hotel! Via de westkant van het Gardameer rijden we noordwaarts. Al snel hebben we het eerste oponthoud. Er is een ongeluk gebeurd. Voor ons aan de goede kant dus hebben we er niet al teveel last van. Het is wel behoorlijk druk onderweg en ruim anderhalf uur later en 33 tunnels verder zijn we bij Riva del Garda. Het lijkt een leuke stad maar we zien geen beschikbare parkeerplaatsen. Stoppen doen we bij Loppio (Duchi een Italiaanse tri atleet) voor een cappie en een knuffel momentje met een leuke harige viervoeter 🐶 We rijden weer door en rijden verder via de tolweg. Het is druk! Vooral veel vrachtverkeer. Bij Bolzano is een ongeluk gebeurd en rijden we een stukje file. Als we er weer uit zijn komen we in de volgende. Deze gaat wel iets sneller. Er staat een vrachtwagen met een klapband. De temperatuur begint nu ook wat te zakken en er valt wat nattigheid. Net na drieën arriveren we in het hotel. Het ligt mooi aan het Valdaorameer. Inchecken kan vanaf 14u00’ dus hoeven we niet te wachten. We krijgen een royale kamer op de 2e verdieping op de hoek en we hebben mooi uitzicht op de bergen en het meer. Onze koffers hadden we nog even in de auto gelaten en nu we ze willen halen regent het dat het giet. Dan eerst maar even koffie halen in de bar. Als het droog wordt is de koffie op en kunnen we de spullen uit de auto halen. We pakken uit en kijken nog naar het laatste stuk van de Vuelta. Omdat we een groot deel van de dag in de auto hebben gezeten willen we nog even een frisse neus halen. Eigenlijk willen we het padje langs het meer lopen maar dat kan niet vanaf deze kant. Als alternatief rijden we naar Weisten-Taisten. Dat is een dorpje hier vlakbij. We parkeren aan de rand zodat we iets verder het dorp in moeten lopen. Het is een leuk dorpje/stadje en we lopen er even rond. Het is tijd om terug te gaan naar het hotel voor het eten. Toen weer inchecken vanmiddag moesten we onze keuze al doorgeven. Nu worden we ontvangen met een aperitief en kunnen gebruik maken van het saladebuffet en andere kleine hapjes, soep en broodjes. Dat kunnen we zelf pakken, de rest wordt aan tafel gereserveerd. We hebben beide gekozen voor kalfsrug. Nadat we salade en dergelijke hebben gehad komen ze met wat wij denken dat het hoofdgerecht is. Een in bladerdeeg gebakken iets. Er zit weinig vlees in vinden we naar het smaakt wel erg lekker. Maar we krijgen opnieuw bestek en dan volgt dus het hoofdgerecht 😳 En ook dit smaakt prima maar het is wel behoorlijk veel zo. Vlak voordat het toetje komt (jawel!) komt een van onze medereizigers (loopt een dag op ons voor) zijn gereden route met ons delen. De beste man is 81 en rijdt samen met zijn vrouw in een oude Austin Healey. Daarmee hebben ze ook route 66 gereden. Gewoon even de auto verschepen naar New York. We wisselen wat informatie uit, eten ons toetje en gaan dan naar boven.

Het weer; aan het Gardameer al wat bewolkt en een klein buitje wel 26C. Onderweg naar Valdoara meer koelt het behoorlijk af naar 18C en later op de avond naar 14C en regelmatig een buitje. Een hele omslag.