Garda varia

12 september 2023 - San Felice del Benaco, Italië

Dinsdag 12 september Garda varia

We starten de dag met een rondje hardlopen. Dat willen we niet te laat doen vanwege de warmte. Tegen achten gaan we de deur uit. Het is dan toch al 20C en best al warm als je loopt. W heeft gisteren een rondje uitgezet van 5 km. Mooi om weer mee te starten. Via de camping lopen we naar het Gardameer en gaan dan rechtsaf en volgen een stuk het meer. Dan komt op een km of twee een keerpunt en gaan dan via het meer en dan meer landinwaarts terug. Het tweede deel is nog een beetje klimmen. Lekker hoor. Terug in het hotel nemen we een lekker koekje douche en gaan dan ontbijten. Na het ontbijt pakken we onze spullen en gaan onderweg. De eerste stop is Peschiera del Garda. Een leuk oud stadje met fort. Ook hier zien we nog behoorlijk wat hagelschade aan zowel auto’s als huizen. We lopen wat rond en doen en een koffie/water stop. Daarna lopen we nog even door de straatjes. Het is een leuk plaatsje. We lopen naar de auto en rijden naar Lazise. Daar vinden we makkelijk een parkeerplaats en we lopen we een stadje in. Ook dit heeft een fort en ziet er gezellig uit. Wel is het weer overal ontzettend druk. We lopen wat rond en eten onderweg een ijsje. Als we het weer gezien hebben gaan we weer richting auto. Op naar de volgende stop; Sirmione. Tenminste, dat gaan we proberen. Gisteren sloften W hier niet maar hopelijk vandaag meer geluk. In Sirmione komen we nu wel verder dan gisteren. Da’s hoopvol. Er zijn hier een hoop parkeerplaatsen dus er is vast nog wel een plekje voor ons. En inderdaad, die is er. We lopen het oude Sirmione in. Overal was het al druk maar hier is het echt bizar druk! We wurmen ons tussen de menigte door een jongen via wat winkelstraten bij de spa uit (zwavelbaden). Grappig gezicht. Het doet M denken aan Hongarije (Keçkemet) en W aan Pumukala. We lopen verder richting de Romeinse huizen. Dat is nog een stukje verder door de hitte want het is bloodyhot. Als we er aankomen zien we dat we ervoor moeten betalen. Maar we hebben dat hele stuk natuurlijk niet voor de kat (🐈) z’n viool (🎻) gelopen dus we gaan naar binnen. Eerst door het museum waar veel Romeinse oudheden te zien zijn en er wordt getoond hoe de opgravingen hebben plaatsgevonden. Best interessant. Dan verder door een langs de ruïnes. Doet ons aan Agrigento op Sicilië denken. Met vanwege de warmte dan wat anders. Het is wel een hele oppervlakte en we zien een hoop maar volgens ons missen we ook wel wat zo links en rechts. Maar we hebben een goede indruk gekregen en vinden het leuk. Als we klaar zijn met ons rondje en we weer het hek door zijn ploffen we eerst neer op een terrasje om wat te drinken. Hier zitten we even voor we verder (eigenlijk terug) gaan richting auto. We wurmen ons weer door de mensenmassa en naar de auto. We zijn blij met de airco in de auto. Gelukkig is het niet al te druk op de weg en zijn we vrij vlot weer bij het hotel. Eerst maar eens een verfrissende douche. Dan is het alweer tijd om te gaan eten. Het smaakt ons weer goed. Na het eten wandelen we nog even naar het Gardameer. Het is overal gezellig druk maar langs het water zitten ook een hoop muggen dus gaan we toch maar terug naar het hotel waar we in de koelte van onze kamer naar de Apple Keynote kijken. Ook ruimen we vast wat spullen op want morgen hebben we weer een reisdag.

Het weer; zonnig, warm en wat benauwd 32C