Reisdag naar Fatima

3 september 2022 - Fátima, Portugal

Zaterdag 3 september

Reisdag naar Fatima

We zijn redelijk bijtijds wakker. Douchen en op naar het ontbijt. Het is er een stuk minder druk dan gisteren maar het buffet is wel nagenoeg leeg. Waarschijnlijk is er net voor ons een hele kudde geweest. Ze zijn druk met aanvullen. We komen echter niets te kort. W heeft nog even een babbel met een Amerikaanse meneer uit San Diego. Hij heeft W’s “I’ve crossed the Golden Gate Bridge” shirt gezien en vraagt wat hij er van vond. Zijn twee zoons wonen er. Grappig hoe je met een simpel shirtje aan de praat raakt. Na het ontbijt pakken we onze spullen en checken uit. De auto staat in de garage en M haalt m op als de hotel meneer het hek open heeft gedaan. We laden in en zetten de navigatie op Peniche. Deze leidt ons netjes Lissabon uit. We moeten een stuk over de tolweg. Daar hebben we een abonnementje voor afgesloten dus kunnen we zo doorrijden via de linker rijbaan. Top! Na een klein uurtje zijn we in Peniche. We proberen zo westelijk mogelijk te komen. Dat lukt en we schieten wat plaatjes. Als we het wel gezien hebben gaan we op zoek naar een pasteleria. Het lukt ons echter niet om een fatsoenlijke P plaats te vinden dus besluiten we door te rijden. We komen onderweg vast ook nog wel wat tegen. Dat lukt uiteindelijk in Óbidos. In de 16e eeuw was het een belangrijke haven maar in de 16e eeuw is de rivier verzand. De ingang is aan de zuidkant via Porta da Vila die verfraaid is met 18e eeuwse tegeltjes. In het stadje staat ook een schandpaal versierd met een visnet. Het oude deel is nog ommuurd. Het castelo, wat uit de 12e eeuw stamt, staat binnen de muren. Typisch zijn de witgekalkte huizen die allemaal omlijnd zijn blauwe, rode of gele strepen.

De pasteleria ligt aan de doorgaande weg en we vinden hier makkelijk een P plekje. 2 cappuccino’s, een pastel de nata (M) en een bolo á fatia (W) smaken goed! Na de koffie lopen we toch nog even richting het stadje en het blijkt dat we nogal dichtbij zitten. We maken daar dan maar gebruik van een lopen het stadje in. Leuk! Het is wel een beetje toeristisch maar we krijgen wel een middeleeuws gevoel. Midden in de stad, bij de kerk, staat een redelijk grote groep mensen op het (denken we) bruidspaar te wachten. We struinen wat rond en gaan dan weer richting auto en vervolgen onze route. De volgende bestemming is Nazaré. Op een gegeven moment negeren we de navigatie een beetje. Die stuurt ons wel heel kruip door sluip door. Als we aankomen in Nazeré rijden we achter een lokaal treintje aan. We zien een kabelspoortje omhoog gaan (110 meter volgens de boeken) maar wij gaan met de auto. De naam van het stadje komt van men zegt van een beeld van Maria dat in de 4e eeuw door een monnik werd meegebracht uit Nazareth. Ook heeft Nazaré de hoogste golven van de wereld.

We hebben echt rete mazzel met parkeren. Bij de stierenvecht arena, midden in en vlakbij de kust, vinden we nog één plekje. Super! We lopen naar het uitzicht punt schieten wat plaatjes en kijken wat rond. De hoge golven zijn er in ieder geval vandaag niet. Jammer. We slenteren nog wat rond voor we op een terrasje ploffen voor een drankje. Het is toch aardig van de warme maar er waait een aardig windje. Op het terras zitten we echter uit de wind dus we maken het niet te lang. Terug naar de auto en op naar Fátima! We pakken de middelste route van de drie die navigatie ons biedt. Wel weer stukjes tolweg maar met onze ingebouwde chip kunnen we lekker doorscheuren. Met een uurtje zijn we bij ons hotel en we kunnen vlot inchecken. De auto kan naast het hotel op de P plaats. We brengen onze koffers naar de kamer en frissen ons een beetje op. Daarna gaan we Fátima verkennen.

Fátima is een belangrijk bedevaartsoord en doet niet onder voor Lourdes. Het immense plein voor de basiliek is zeer indrukwekkend en zelf 2x zo groot als het St. Pietersplein in Rome.

Wat een oord!! Ons hotel ligt precies naast de aula en het gigantische plein. Tegenover de aula staat, als je het plein oversteekt, de kerk. Het is er behoorlijk druk en het ruikt naar kaarsen. De brandweer is bezig om met een hoogwerker een kat uit één van de bomen te halen (Annemieke hahaha!). Wij lopen vanuit de aula het plein over naar de kerk waar we ook even binnen kijken. Het heeft een behoorlijk hoog poppenkast gehalte. Wij hebben het wel gezien en gaan op zoek naar wat te eten. Daar blijkt nog niet zo eenvoudig. De meeste restaurants die we zien gaan pas om 19u00’ open. We zitten in ieder geval iets waar we terecht kunnen. Casa Plátana, vlak bij ons om de hoek. W gaat voor octopussy en M voor de zalm. We hebben trek! Er ligt een boek van Gordon Ramsey, zou goed moeten komen denken we. Het eten is heerlijk! We durven ook nog een toetje aan. Een brownie met bananen ijs en karamel saus. Lijn technisch niet echt verantwoord en de stukken zijn ook echt huge. We doen nog een cappuccino na en rekenen uiteindelijk €43,- af. Een koopje vinden we. We lopen nog een rondje om wat extra calorieën kwijt te raken. Het is nog steeds druk op het plein. We lopen ook nog even door de catacomben. Daar zijn verschillende ruimtes die vol zitten met biddende mensen. Wij taaien af en maken ons rondje af voor we weer richting hotel gaan. Daar gaan we in onze welbekende avond stand.

Het weer: zonnig en wat meer wind. 25C