Nog een dagje Lissabon

2 september 2022 - Lissabon, Portugal

Vrijdag 2 september

Nog een dagje Lissabon

Na een zeer goede nachtrust starten we de dag met ontbijt. Die is in de kelder van het hotel. We stellen ons er niet te veel van voor want de Portugezen zijn niet zo van het ontbijt. Meer van een kop koffie met een pastel de nata. We worden verrast met een zeer uitgebreid ontbijt buffet. We nemen het er van. Het is wel nogal van de drukke (of zijn we laat?). Tijd om op pad te gaan. Om te starten willen we naar Castelo do São Jorge. We pakken eerst de metro (5 stations) en lopen dan het laatste stuk. Wel moeten nog een stukje klimmen. Bij het kasteel aangekomen kopen we een kaartje en kunnen we gaan genieten van een fantastisch uitzicht over de stad! Het castelo torent boven de wijk Alfama uit en ligt bovenop de hoogste heuvel in het centrum van Lissabon. De heuvel zelf was al vroeg bewoond. De oudste fundamenten zouden uit de 6e eeuw VC zijn. Het was bedoeld om tegen ongewilde gasten te verdedigen. In de 12e eeuw werd het tegen de Moren gebruikt. We slenteren een tijdje rond en als we weer weggaan staat er een behoorlijke lange rij met mensen die er in willen. Een populaire stop! Volgende stop is de lift (elevador Santa Justa). Een 45 meter hoge lift die de Santa Justa straat verbindt met het hoger gelegen Carmoplein. De lift is een ontwerp van Raúl Mesnier de Ponsard en begon in 1900. De constructie is geheel uit ijzer opgebouwd en rondom versierd met neogotische figuren.

Maar eerst doen we een koffie stop bij pasteleria Santa António. Deze was nr 1 met pastel de natas in 2019. We kunnen zien hoe ze gemaakt worden en zijn inderdaad erg lekker! We vervolgen onze weg lopend. Het gaat meest naar beneden en dat vinden we prima. We lopen door leuke smalle straatjes en komen op grote pleinen met mooi en bekend zwart/witte stenen patronen. De zwart met witte steentjes zijn de kleuren van Lissabon. Al snel zien we de lift. Als we er bijna zijn lopen we toevalligerwijs langs een Starbucks. Helaas pindakaas, dat betekent weer een stop want er zijn Lisboa mokken 😁 Na deze stop slenteren we weer verder. We pakken nog even terrasje op het plein Praça do Comércio en gaan weer verder. We willen met tram 28 maar die is zo vol dat we besluiten dat maar niet te doen. Dus hebben we een nieuw plan nodig. We besluiten de bus naar Torre de Belem te nemen. Om te wandelen is het te ver en te warm vinden we. Dus pakken we de bus maar stappen uiteindelijk uit in Bélem. Hier is een gigantische Mosteiro Jerónimos. Staat op de Unesco werelderfgoed lijst. In het klooster ligt onder andere het graf van Vasco de Gama. De afmetingen zijn indrukwekkend. We kunnen er in maar het trekt ons niet direct. We lopen naar de rivier. Daar staat ook nog een monument (descubra o conjunto escultórico). We lopen nog even door het stadje en besluiten dan vast wat te gaan eten. Misschien zijn we wat aan de vroege kant maar we hebben wel trek. We komen langs een straatje waar restaurantje zitten én lokale Portugezen. Moet wel goed zijn. We bestellen beiden kabeljauw en een grote fles water. Het duurt even voor het komt. Het is wel Portugees maar een beetje vettig. Het smaakt wel maar met de kennis van nu hadden we iets anders gekozen. We nemen geen toetje of koffie na maar lopen daarvoor naar de Starbucks. Op de hoek is het heel druk voor een zaak die pastel de natas verkoopt. Die slaan wij over, we hebben vandaag al lekkere gehad. We pakken lijn 727 terug richting Roma. Volgen planning zou dat in 21 minuten moeten kunnen maar wij hebben onze twijfels. Na een uurtje in de bus blijkt dat het inderdaad niet gaat lukken. De bushalte is vlak voor het hotel. Lekker makkelijk. Even met de beentjes omhoog en bellen met de thuisfronten. Bijna…. M moet eerst nog even naar beneden want we hebben geen handdoeken gekregen. Dat wordt bij de receptie snel geregeld en met dat M weer boven is, komen ook de handdoeken. Top!  Nu eerst echt even chill. E we gaan er nog wel even uit voor koffie en een bezoek aan de supermarkt. Eenmaal terug op de kamer gaan we definitief in de rust stand.

Het weer: iets meer bewolking dan gisteren maar over het algemeen zonnig en zo’n 26C

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl