Portugese kust

15 april 2023 - Olhos de Água, Portugal

Zaterdag 15 april

Portugese kust en bijbehorende lekkernijen

We zijn weer bijtijds wakker en gaan eerst een rondje lopen . Nu is het nog relatief koel met zo’n 14C. W heeft een rondje buitenom gemaakt. Maar met al die weggetjes is het best lastig dus keren we halverwege ook omdat we denken dat we op de verkeerde weg zitten. Achteraf blijkt dat niet zo te zijn. Vier hoppen en een dooie slang laten zijn we ruim vijf kilometer verder. Het was flink klimmen! Eerst maar eens ontbijten. Het lijkt vandaag iets minder druk. Na het ontbijt pakken we onze spullen en gaan met de auto naar praia marinha voor wat mooie Portugese uitzichten. Het is ongeveer een half uurtje rijden. Het is er een stuk drukker dan de vorige keer, de P-plaats is vol. Gelukkig is er nog een zandbak waar we de auto kwijt kunnen. We wandelen een stuk langs de kust en schieten wat plaatjes. Het is al flink zonnig en dito warm. We lopen tot aan de rots met de twee bogen en keren dan weer om. M heeft een beetje last van de warmte en van stijve benen dus het stuk aan de andere kant (waar we flink moeten afdalen en daarna weer omhoog moeten) laten we maar zitten. We gaan terug naar de auto en rijden verder naar Carvoeiro. Daar weten  we een goed adresje voor koffie+.  We komen iets anders het plaatsje binnen gereden dan de vorige keer maar ons gevoel voor richting is gelukkig goed dus vinden we zonder moeite onze pasteleria. Buiten is het vol, behalve in de zon, dus zoeken we binnen een plekje  kunnen we gelijk iets lekkers uit de vitrine kiezen. 😋 Na de koffie lopen we via een ander straatje weer richting strand waar we nog even kijken bij de winkeltjes. Terug naar de auto en dan richting Albufeira waar we nog een stop maken bij de outlet (Guia). Eerste stoppn we bij de Nike store. Dan naar de outlet zelf waar we eerst even wat drinken. Het is dorstig weer. Daarna maken we ons rondje af en gaan weer richting auto en huiswaarts. Bij Caravela stoppen we nog even voor een ijsje (zeg maar IJS). De baas maakt er dikke bollen van. Niet verantwoord voor de lijn, wel lekker. Zeker met deze temperaturen. We gooien er nog een koffie tegenaan voor we weer naar het hotel gaan. We krijgen nog een beetje korting van de baas. In het hotel reserveert M voor straks een tafel bij A Lagosteira. We gaan lopend naar A Lagosteira. Het is nog steeds warm maar daar kwamen we ook een beetje voor dus mogen we niet zeuren 😉 Bij A Lagosteira krijgen we weer lekkere olijfjes, wortel en brood. M probeert haar Portugees weer uit en dat wordt gewaardeerd. Da’s leuk! We bestellen een kleine karaf sangria en W heeft een spies met zalm en garnalen, M witvis. Beiden van de grill. We laten het ons goed smaken. Als toetje doen we nog een almond cake (W) en café A Lagosteira (M). Genoeg alcohol voor de rest van de week zo. Toch smaakt het goed en we gaan ruim voldaan weer te voet richting huis waar we nog even tv kijken en een kopje thee drinken.

Het weer; zonnig en warm 27C