Nieuwe plekjes ongemeen

14 april 2023 - Olhos de Água, Portugal

Vrijdag 14 april

Nieuwe plekjes ontdekken

Voor Portugese begrippen zijn we vroeg wakker. We starten de dag weer met een rondje lopen. Eerst een stukje om het dorp gevolgd door een rondje op de grasbaan. Dit keer zien we niet veel anders dan mussen en zwaluwen. Terug in het hotel douchen we eerst en dan is er ontbijt. Het is er weer druk met sportvolk. Vandaag willen we naar Estoi. Hier staan restanten van een oud Romeins gebouw. Na het ontbijt pakken we de auto en een half uurtje later zijn we op de bestemming gearriveerd. Voor €2,- pp mogen we naar binnen. Het is niet heel groot maar ook niet klein en er is genoeg te zien. We vinden het wel leuk. Als we alles gezien hebben rijden we door naar Estoi zelf. Het stadje ziet er wel aardig uit dus parkeren we de auto en lopen het dorpje in. Er is niet zo heel veel te beleven maar er is wel een café waar we even stoppen voor een café com leite. Geen snoeperij (nog 😉). Het is ondertussen ook aardig opgewarmd tot 21C. We rijden nog een stukje verder naar São Brás de Aportel. Onderweg zien we op een oude fabrieksschoorsteen een ooievaar zitten. Het is een lekker bochtig wegje. In het stadje vinden we een P-plaats voor de auto. Vervolgens wandelen we verder het centrum in. Het is een aardig plaatsje. We stoppen op het plein even om wat te drinken. Het is zonnig en warm. Na onze verfrissing lopen we nog even naar het Casa Memória da EN2. De langste weg in Europa (722 km lang). Het is nu gesloten dus naar binnen kunnen we niet. Wel schieten we nog wat plaatjes. We lopen we terug naar de auto en rijden een stukje over de EN2 richting Faro. Hier maken we nog een stop bij Forum outlet shopping. We parkeren de auto in de kelder. De laatste keer dat we hier waren was het nogal kerstig. Da’s nu wel anders. We lopen een rondje. Dan is het tijd voor een Starbucks stop. Beiden een ice tea. Wel een klein snackje erbij. Een almond cakeje voor W, M een pastel de nata. We lopen weer terug naar de auto en rijden terug naar Falésia. Daar frissen we even op voor we onze spullen weer pakken en naar Albufeira rijden. Daar willen we vanavond een hapje gaan eten. De auto parkeren we bij Cerro Malpique. Bij K&D, W&M en C welbekend. We lopen de trap af en komen uit op het plein in het centrum van Albufeira. Het is overal behoorlijk druk  We lopen een klein rondje om te bepalen waar we gaan zitten. Dat doen we uiteindelijk bij Buddy’s. We bestellen allebei een visspies. W met inktvis, zeeduivel en gamba’s. M hetzelfde zonder de inktvis. Het smaakt ons wel maar vinden het niet heul bijzonder. Een toetje slaan we over. Na het eten lopen we nog een rondje naar wat bekende plekjes. Leuk en herkenbaar. We beginnen aan de klim naar boven om weer bij de auto te komen zo komen we wel weer aan  onze meters. Via een ommetje rijden we weer naar het hotel (vanwege wegwerkzaamheden). Caravelas is al gesloten dus rijden we door en maken thuis een kopje thee. Daar kijken we nog even tv voor we een eind aan de dag breien.

Het weer; zonnig en warm 23C