Nieuw stukje Algarve

16 april 2023 - Olhos de Água, Portugal

Zondag 16 april

Nieuw stukje Algarve ontdekken

Vandaag hebben we een rustdag wat lopen betreft. Lekker doucheje doen en op naar het ontbijt. Tijdens het ontbijt kijken we een stukje van de Rotterdam marathon. Het is hier een stuk beter qua weer! De straten in Rotterdam zien er nat uit. Qua temperatuur is het hier ook beter. Hier schijnt de zon en het belooft weer een warme dag te worden. Het plan voor vandaag is om naar Olhão te gaan. Het stadje staat bekend om de street art. Na het ontbijt pakken we de auto en een half uurtje later parkeren we de auto op de boulevard. We wandelen naar de markthal op boulevard. Die is op zondag helaas gesloten. Verder ziet het er ook wel gezellig en verzorgd uit. Jammer dat er veel gesloten is maar we kunnen komende week nog een keer terug. We lopen het stadje in en vinden bij de kerk een pasteleria die open is. Eerst maar eens koffie com leite. We zijn precies op tijd om de marathon van Rotterdam te zien finishen. We lopen nog een rondje maar zien weinig van de street art. Wel zien we, op de kerk, een ooievaar op een nest. Aan de andere kant zit nog een ooievaar. We gaan weer terug richting auto en rijden naar een winkelcentrum ook in Olhâo. Daar parkeren we de auto en gaan het winkelcentrum in. Dat valt wat tegen maar we kunnen iig even een sanitaire stop doen. We pakken de auto en rijden verder naar een natuurgebied (Fonte Férrea) een half uur verderop. Nu zien we wel meer street art. Na een goed half uur zijn we behoorlijk in de middel of no where terecht gekomen. We vinden een plekje voor de auto en willen een stukje gaan wandelen. Het is hier nogal drukjes met recreërende Portugezen. Er wordt wat af gebarbecued. We zien lekkere vis en vlees op de bbq en het ruikt heerlijk!  Onze route is 5 km en begint gelijk al behoorlijk steil en is ook behoorlijk rotsig. M heeft niet echt geschikte schoenen aan (slippers). En het is warm. 27C een strak blauwe lucht. Dat en het iets minder inspirerende parcours doet ons besluiten om weer om te keren. Terug bij de start gaat M nog even met de voetjes in het water. Vlakbij is nog een klein restaurantje waar we even neerploffen. Tijd voor een watertje en we nemen er een bruchetta met (geiten)kaas, appel, walnoten en honing bij. Smaakt goed ondanks de wat kortere inspanning. We lopen weer naar de auto en gaan weer huiswaarts. Lekker kruip door sluip door en 40 minuutjes later zijn we weer in Falesia. Precies op tijd om nog wat van de Amstel Gold Race te zien. We zijn een beetje zweterig dus pakken we eerst een doucheje voor we koffie gaan halen bij Caravela. Maar helaas pindakaas, die is “maar” open tot 17u00”. Gaan we stiekem naar de buren. Eens kijken hoe de koffie daar is. We bestellen beiden een cappuccino en krijgen er eentje met slagroom. Vooruit dan maar 😉 Bij het afrekenen krijgt M een compliment op haar Portugees. Da’s aardig maar volgens haar wel een beetje overdreven. Zelf spreekt ie aardig Nederlands want zijn vrouw is Nederlandse. Wij gaan nog even een paar boodschapjes doen voor we weer naar het hotel gaan. Vanavond eten we ook hier dus hoeven we alleen maar te wachten tot het 18u30” is. Er is genoeg keus. Vlees, vis, groenten, pasta, salades. Maar ook toetjes, kaas en fruit. Onbeperkt frisdrank en dat allemaal voor €26,- pp. We doen ook nog maar koffie toe. Morgen maar weer een rondje lopen…. Na het eten wandelen we nog even een stukje. Daarna lekker naar huis waar we nog even tv kijken onder het genot van een kopje thee.

Het weer; zonnig en warm 28C