Braga

7 september 2022 - Braga, Portugal

Woensdag 7 september

Het noordelijkste punt

We raken al aardig in het ritme. Rond 7u00’ zijn we wakker. Douchen, ontbijten en uitchecken. We laten de koffers weer in de auto en rijden richting Braga. Ons meest noordelijke punt deze vakantie. Het is niet zo heel ver en al snel zijn we op de plaats van bestemming. We rijden eerst naar het hotel om te kijken of we misschien al in kunnen checken. Daarvoor blijken we nog te vroeg. Dan maar op naar Bom Jesus. Dat ligt hier niet zo heel ver vandaan. Vertaald uit hrt portugees “heiligdom van goede jezus van de berg”. De eerste kapel stam uit 1372 en het huidige dateert uit 1732. Ook werd er toen een zigzaggende trap gemaakt. In 1882 werd het treintje opgeleverd.

De miepmiep maakt een mooie kruip door sluip door route. We rijden helemaal door naar boven waar we de auto kunnen parkeren. Vervolgens lopen we wat rond en dalen af via de trappen om deze weer te kunnen bestijgen. E zijn hier tenslotte niet voor niets 😁 We zijn nu wel aan koffie toe. Dat kan bij één van de hotels met terras. De over probeert ons nog wat van zijn schilderwerk te verpatsen maar dáár trappen we niet in. Het is wel aardig maar ook niet meer dat dat. We gaan weer richting auto en rijden naar Braga stad waar we de auto in de P garage parkeren. Van hieruit lopen we de stad in. Het oogt leuk en is een stuk minder toeristisch dan Porto. M scoort een paar originele Portugese gerecycled-de gympen. Op één van de terrasjes nemen we nog een koffie +.  Ze weten hier wel van prijzen. Zo duur als hier hebben we de koffie nog niet gehad. We struinen nog even verder door Braga en gaan daarna terug naar de auto. De multi banco is ook hier kapot dus betalen we weer cash. De miepmiep brengt ons weer naar het hotel waar we inchecken. Het is een beetje een ouwe bedoening. Iets uit de zestiger jaren. Gelukkig is het maar voor één nacht. Inmiddels is het ook gaan regenen. We luieren wat op onze kamer voor we wat boodschapjes gaan doen. Dat pakken we de auto voor wat wat overdreven is omdat deze ongeveer 300 meter verderop is 😳 We kijken even wat rond maar hebben niet zoveel nodig. Dus zijn we weer redelijk vlot terug bij het hotel. Daar vermaken we ons nog even op de kamer voor we gaan eten. Via TripAdvisor hebben we een aardig restaurant gevonden denken we. Het is nog geen 10 minuten met de auto hier vandaan. Het gaat wel pas om 18u30’ open. Dus kijkt W nog een stukje van de Apple keynote voor we weggaan. Zo rond 18u30’ vertrekken we. We vinden het snel maar rijden er eerst voorbij. Via de rotonde keren we maar dan mag je de weg weer niet oversteken en het is nogal druk. Dus volgende rotonde weer rondje van de zaak. Nu komen we wel goed uit en parkeren de auto. Het ziet er gesloten uit en dat blijkt ook zo te zijn. Best raar terwijl TripAdvisor aangaf dat het geopend was. Maar wat doe je eraan?! Nieuw plan, we willen niet naar de stad rijden want dan wordt het helemaal zo laat. Dan maar naar de…….. (het is niet anders)……Burgerking. We balen er wel van want vanmiddag waren we al lekker gemaakt met allerlei lokaal lekkers. Teleurstellend. Dat gaan we in het vervolg toch anders doen (zoals gisteren , ‘s middags warm eten). Dus parkeren we bij de burgerking en schoren daar een burger 🍔 met frietjes 🍟 en een colaatje 🥤 Dana het “eten” rijden we naar het hotel terug waar we de keynote afkijken en daarna een eind aan de dag breien.

Het weer; bewolkt en een aantal buitjes. 22C