Passe dello Stelvio

20 september 2021 - Stelvio, Italië

Maandag 20 september

Passé dello Stelvio

We zijn op tijd wakker en kijken even naar buiten. Op de hoger gelegen bergtoppen ligt een laagje sneeuw! Een mooi gezicht! De broodjes zijn ook al weer bezorgd. Wat een leven. We ontbijten en overleggen wat we zullen doen vandaag. Omdat er sneeuw is gevallen in de bergen is het misschien wel leuk om de Stelvio te doen vandaag. Hopelijk is daar dan ook wat gevallen en ook hopelijk is het zicht een beetje goed. We gokken het erop. De rest van het ochtend ritueel volgt. Als we de deur van het appartement uitlopen struikelt W bijna over een wasmand. Hierin zitten verse handdoeken. We zetten ze even binnen en gaan dan naar de auto. Bij de grens Oostenrijk/Italië wordt het inkomende verkeer weer gecontroleerd 🦠. We rijden voorspoedig en het zonnetje komt er voorzichtig bij. De temperatuur schommelt van 8 naar 16,5 graden. Op de Stelvio is het 3,5. En inderdaad in de Stelvio bedekt met een laagje sneeuw. Een fraai gezicht! Bij tornante (haarspeld bocht) 40 staat een bordje en wordt er afgeteld naar boven. In totaal zijn er 48. Het gaat steil omhoog en de weg is niet overal even breed. Ook de kwaliteit van het wegdek is niet overal even geweldig. Maar we komen goed aan op de top. Onderweg hebben we nog een aantal fietsers ingehaald. Zelf zijn we trouwens ook ingehaald door een paar snelle bakken die veel haast hadden. Ze bedankten trouwens wel netjes omdat ze de ruimte kregen 😁 We is atleten de auto en lopen een klein rondje voor we aan de koffie gaan. Er zitten voornamelijk fietsers. Die hebben naast kudos wel koffie met wat lekkers verdiend vinden we. Na de koffie gaan we weer richting auto. De bedoeling is om door te rijden en via Zwitserland (Oostenrijk-Italië-Zwitserland-Italië-Oostenrijk 😁) weer terug te rijden. Komt goed uit want de carabinieri staat het verkeer waar wij vandaan komen tegen te houden. Er is blijkbaar iets gebeurd. Dat is tenminste wat we ervan begrijpen. Ergens in de diepte zien we ook wat staan. Panne of ongeluk, we weten het niet. In ieder geval gaan wij de andere kant op. Ook deze kant is flink bochtig en heeft zelfs iets meer % qua stijging (daling in ons geval). In Zwitserland zien we een enorme kudde koeien langs de weg. Een stuk verderop een andere kudde. Dit keer met Heidi. Iets verder staat een mobiele melk machine. Die hadden we hier nog niet eerder gezien. Bij het maken van een foto wordt M nog bijna van de sokken gereden door een debiele Porsche rijder die zonodig hard door de bocht wil scheuren. Zijn auto breekt uit in de bocht. In Italië stoppen we nog even in Mals maar dat valt ons iets tegen. Vanochtend kwamen we door een leuker plaatje. Die “doen” we nog wel een keer. We rijden door naar huis waar we nog even een stop maken bij de Mpreis voor wat boodschappen. Door naar huis waar we eerst de boodschappen opruimen. Vervolgens gaan we nog even lopend het dorp in. M scoort een shirtje van Nauders. We shoppen nog wat verder (meer kijken dan kopen). Eerst maar eens koffie, thee of wat anders. Onze koffietent blijkt echter gesloten. Eigenlijk is het ook niet echt weer om op een terras te zitten. We gaan naar huis, daar hebben we er ook nog lekkere lebkuchen bij. We stoppen nog even bij de hofladen van Becka Hof voor pasta en salami. Beiden lokaal gefabriceerd. W gaat namelijk pasta koken vanavond. Maar nu is het eerst tijd voor thee. Daarna gaat W de keuken in. Het smaakt ons goed. We hebben er zelfs een wijntje 🍷 bij én een heel handige kaasrasp voor Parmezaanse kaas. Voor de rest doen we niet zoveel meer vandaag. Na het opruimen gaan we in de relax stand.

Het weer; bewolkt maar droog. Temperatuur schommelt tussen 3,5 tot 18C