Almabtrieb 🐄🐮 Nauders

19 september 2021 - Landeck, Oostenrijk

Zondag 19 september

Vanochtend zijn we wat later wakker. Ontbijten doen we met ons diepvries brood. Smaakt ons prima! Vandaag staat de almabtrieb op de planning. Oftewel, de koeien komen weer op stal. Een echte feestdag. Maar voor het zover is eerst maar eens douchen. Daarna lopen we het dorp in. Voor de zekerheid nemen we de plu maar mee. De weersvoorspellingen zijn niet heel goed voor vandaag. Maar het is nu in ieder geval droog. Het is wel wat frisjes en er waait een stevig en koude bries. In het dorp is het al aardig druk. Ook de toegang tot de lokale markt. We hebben nog niet zo’n trek om in de rij te gaan staan dus doen we eerst koffie. Straks zal het er vast rustiger zijn. Na de koffie voegen we ons bij de rest van de wachtenden en is het wachten op de koeien. Dat duurt even maar dan horen we het muziekkorps aankomen. Daarna nog even niets maar dan horen we de bellen van de koeien en iets later komen ze in zicht. Ze zijn versierd en worden begeleid door meest kinderen. Het zijn er heel wat. Als de eerste kudde voorbij is gaan we richting markt terrein. Daar is nu geen rij meer dus kunnen we relatief makkelijk naar binnen. Wel moeten we ons registeren via een QR code. Dat moeten we bijna overal dus we weten hoe het werkt. We krijgen een polsbandje zodat we later nog terug kunnen komen. We maken een rondje over het terrein. Er staat een aantal kraampjes met lokale producten, er is koffie/thee en gebak en broodjes worst. En natuurlijk is er een weide waar de koeien staan. Het is een leuk gezicht. Als alle koeien in de wei staan gaan wij in de rij boor een broodje worst met brood en sauerkraut. We vinden een tafeltje waar we rustig kunnen eten. Smaakt ons wel! We komen onze gast heer en vrouw nog tegen en het is een gezellige boel zo. Omdat we het toch wat frisjes vinden gaan we richting huis om wat warmers aan te trekken. Ook doen we een lekker kopje thee. Nadat we weer wat zijn opgewarmd willen we er toch nog even uit. We gaan kijken of we een andere looproute kunnen vinden. Die loopt langs het voetbalveld en W heeft een kruipdoorsluipdoor paadje gevonden. Via dat paadje komen we aan de achterkant van Becka Hof uit. De route is wel leuk maar niet echt geschikt om hard te lopen. Die kunnen we dus afschrijven. Als we bijna thuis zijn begint het een beetje te sputteren. Met dat we thuis zijn onweert het ook nog even. Het is opgehouden met zachtjes regenen. Ook als we de deur uit gaan om wat te eten regent het nog. We doen dus de plu maar op. Het is niet echt weer om ver te lopen dus gaan we naar Ibex. Die zit hier vlakbij. W neemt een burger en M een pizza. We sluiten af met een cappie. Door de regen lopen we weer terug naar huis. Daar doen we nog een theetje in de relax stand.

Het weer; bewolkt en fris. Later regen. 13C