Olhão en Vilamoura

19 april 2023 - Olhos de Água, Portugal

Woensdag 19 april

Olhão en Vilamoura

Het is weer mooi weer in de dag te starten met een hardloop rondje op de grasbaan. Met 15C is het al flink zweten. Na een lekker verfrissende douche op naar het ontbijt. Daar treffen we Patricia Mamona weer onder haar eigen foto. We zijn zo brutaal om te vragen of we een foto mogen maken en dat mag! Van de ober horen we dat er nog een Olympische topper is, discuswerpster Liliana da Silva Cá. Die hebben we gisteren in actie gezien op de baan toen we een rondje gingen lopen. Het viel ons al op dat de dame in kwestie verder gooide dan de man waarmee ze trainde. Misschien treffen we haar nog. Als het ontbijt weer achter de kiezen is pakken we onze spullen en gaan richting Olhâo. Hier waren we zondag maar was alles gesloten. Vandaag gaan we voor de herkansing. We rijden een andere route maar parkeren wel op dezelfde plek en lopen richting markthal. Die is nu wel open en de visgeur komt ons al tegemoet. Er liggen te kust en te keur vissies. Allemaal in Portugal gevangen staat op de bordjes. In de andere hal ook allemaal lokale producten maar dan groente, fruit, vlees en kaas. Het ziet er allemaal heerlijk uit. Wij strijken bij de markthal neer voor koffie. Als de koffie op is lopen we nog even door het stadje. Het is er een stuk levendiger. Gezellig. Bij de kerk is het nogal druk. Even binnen spieken. Er staat een kist dus waarschijnlijk is er een begrafenis gaande. Op de andere kerk zit de ooievaar nog op z’n nest. Wij gaan weer terug richting auto en rijden weer naar Falesia. Even wat spullen wegbrengen en we zijn we weer. Te voet naar Vilamoura. Zo’n 4,5 km verderop. We verlopen ons nog even een komen daarmee op ruim 5 km. Hebben we wel een ijsje verdiend. Eerst zaken weer onderuit op een terras voor een drankje. Als we onze weg vervolgen trakteren we onszelf op een ijsje. Die eten we al lopend op. We lopen nog even een rondje over de boulevard en gaan dan weer terug. We moeten nu iets meer klimmen en we zijn blij als de finishlijn in beeld komt. Eerst maar een frisse douche. Omdat we nog wat boodschapjes moeten doen lopen we eerst naar Caravela voor we naar de super gaan. Moeten we nog opschieten ook want we hebben gereserveerd bij A Lagosteira.  Snel de boodschappen wegbrengenen dan weer in de benen naar A Lagosteira. We kunnen weer lekker buiten zitten. Wat een zaligheid! We delen een voorgerecht (gamba’s ala Lagosteira) en beiden hebben we zalm van de grill. Als toetje hebben we koffie. Het is zo wel wat frisjes. W heeft een vestje mee, M gebruikt het fleece dekentje wat op de stoel hangt. We lopen weer naar huis waar we nog even chillen en een eind aan de dag breien.

Het weer; zonnig en warm 23C