Carapateira

18 april 2023

Dinsdag 18 april

Carapateira eo

We starten de dag met ontbijt en nemen daarmee een dagje looprust. W herkent tijdens het ontbijt de Portugese atlete Patricia Mamona. Haar foto hangt in het hotel en ze lijkt er sprekend op. M vraagt of zij het is en dat wordt dus bevestigd. Het is een Portugese hinkstapspringster. Leuk!
Vonden we het gisteren te laat om naar het westen te trekken, vandaag doen we dat dan wel. We pakken de auto en rijden naar Carapateira. Onderweg zien we weer de nodige ooievaars. Waar de snelweg ophoud wordt het lekker kruip door sluip door. Uiteindelijk arriveren we in Carapateira. Voor ons gevoel het eind van de wereld. Het is wel een leuk plaatsje. Voordat we aan de koffie gaan lopen we eerst even rond. Er is een Don Quichot molen en een 16e eeuwse kerkje. Dan is het toch echt de hoogste tijd voor koffie. Er zijn, naast Caravela, nog meer horeca gelegenheden gesloten. Zouden die net als Pedro op de kleinkinderen moeten passen? Er is er iig eentje open. Het terras zit vol dus gaan we binnen zitten. Koffie com leite en een pastel de nata. We pakken de auto weer en rijden verder naar het strand (praia do Amado). Het is een echt surfers paradise met flinke golven. Een fraai gezicht. Het doet ons denken aan Nazaré. We lopen over het strand en gaan even met de voetjes in het water. Dat is eerst behoorlijk fris maar eenmaal gewend best lekker! We gaan weer terug richting auto. De scenic route die we willen rijden over een mooie weg besluiten we niet te doen. Die is 40 minuten en brengt ons alleen maar verder noordwaarts uit de route. We stoppen nog wel even aan de andere kant van Carapateira. Er is een soort delta wat er wel grappig uitziet. Op de heenweg zagen we ook al ooievaars vliegen. Het lijkt een mooie foerageer plek. Wij rijden verder naar Lagos. Daar vinden we een P-plaats en gaan de boulevard op. Op de markt kopen we een zakje Portugese amandelen en proeven nog even een lekker vijgje. Hoogste tijd voor een verfrissing. We pikken een terrasje. Daarna wandelen we nog even door het stadje, wat wel behoorlijk toeristisch is, en lopen nog even langs het oude fort. Via de boulevard lopen we dan weer richting auto. Op de terugweg tanken we eerst de auto weer vol daarna pakken we de snelweg weer richting Falésia. Het rijdt lekker door en we zijn er al snel. Omdat W een blaartje heeft gelopen stoppen we nog voor een ijsje 😋 Niet bij Caravela want Pedro heeft dus oppasdag. Na het ijsje gaan we naar het hotel voor een kopje thee. Aansluitend gaan we hier dan ook weer eten. Er is weer volop keus en we laten het ons weer goed smaken. We sluiten af met koffie en gaan daarna nog even aan de wandel om wat calorietjes te verbranden. Bovendien kunnen we nog genieten van de zonsondergang. Nadat we dat wat plaatjes van hebben geschoten gaan we weer hotelwaarts. Daar sluiten we de avond af met thee en een neut.

Het weer; zonnig en warm 23C