Monchique en Foia

17 april 2023

Maandag 17 april

Monchique en Foia

We zijn iets later dan normaal vanmorgen. Eerst maar eens een stukje lopen. We lopen boven langs de kliffen heen tot aan het restaurantje halverwege Villanoura en gaan dan via het strand terug. Het is weer flink klimmen geblazen. Het laatste stuk wandelen we terug. Best warm al ☀️ Gauw douchen en ontbijten. We wilden vandaag eigenlijk wat meer naar het westen rijden maar daar vinden we het een beetje laat voor. Daarom veranderen we het plan en gaan naar Monchique en de Foia. Via de snelweg is het een uurtje. Waar we de snelweg verlaten rijden we langs een ooievaarskolonie. We stoppen al snel met tellen maar er zitten er zeker meer dan 50. Vliegend, op nesten en daken. Een prachtig gezicht! We rijden verder naar Monchique. Het is al lekker heuvelig en bochtig. Aangekomen in Monchique moeten we even zoeken naar een P-plaats. De vorige keren kwamen we van de andere kant binnen (zonder tolwegen) maar we vinden ons “ouwe stekkie”. Eerst maar eens koffie. Dat kan (weer) op het pleintje. Dit keer wel zonder jas. Na de koffie lopen we nog even het dorpje in. De winkel van de Engelse meneer van de vorige keer zit er nog wel maar hij is er zelf niet. Ook het assortiment is veranderd. Misschien is hij zelf wel gestopt. Op weg naar de auto kopen wel nog een flesje medrono com mel voor in het hotel. We vervolgen onze route de Foia op lekker klimmen maar nu met de auto 😁 Op de top parkeren we de auto en lopen naar het uitzicht punt. Het is een beetje heiig maar we kunnen wel plekken/plaatsen herkennen. We lopen nog even door het winkeltje met de lokale producten. Daarna doen we nog even een drink stop. Dat doen we niet op het terras want we willen graag in de schaduw zitten maar het is alleen maar zon. Water en een plakje cake…..  We gaan weer terug naar de auto en terug richting Falésia. Wel maken we nog een stop bij de ooievaars. De eerder geschatte 50 is wat karig. M houdt het op 150, W denkt iets minder. Het zijn er in ieder geval veul! Via de snelweg zijn we weer snel bij huis. Nog even een snel koffie stop bij Caravela voor we naar ons hotel gaan.  We hebben nog even een aardige babbel met twee oudere heren die hier allebei een huis hebben. Gezellig. In het hotel rommelen we even voor het weer tijd is om te gaan eten. Dat doen we bij Quinta do Mel. We wandelen erheen. Er waait nu een fris windje. M vindt wel lekker, W iets minder. We bestellen beiden Portugese kost. M heeft bacalhau á lagereiro (kabeljauw met aardappels, olijfolie en spinazie). W gaat voor de risotto de choco nero com camarão (inktvis risotto met garnalen). Het ziet er van allebei nogal exotisch uit en we laten het ons smaken. We krijgen nog gezelschap van een hagedisje. Als afsluiter hebben we nog een cappie (met honing ipv chocolade poeder). Lijkt raar, smaakt goed. We wandelen weer terug naar het hotel. Dat sluiten we de avond af onder het genot van een neut.

Het weer; zonnig en warm 26C