Meer Nauders en een klein stukje Italië 🇮🇹

23 september 2021 - Nauders, Oostenrijk

Donderdag 23 september

Meer Nauders en een beetje Italië

De zon piept al tussen de gordijnen door. De lucht is strak blauw, het belooft een mooie dag te worden. Het is druk in de lucht, er vliegt een helikopter heen en weer. Er hangt iets onderdeel dus waarschijnlijk is het “bouwverkeer”. Eerst maar eens ontbijten. Het loopje wat we voor vandaag bedacht hadden stellen we nog even uit. Na het ontbijt volgt de rest van het ritueel. Dan lopen we naar de Bergkastel seilbahn en kopen we een retourtje. De thermometer bij de ingang geeft 29C aan. Lijkt ons wat overdreven (de meter hangt waarschijnlijk in de zon) maar wel leuk voor de foto 😉 We stappen in het bakje en laten ons zo naar boven brengen. Boven is op 2000 meter en de lucht van koffie komt ons al tegemoet. Dat doen we eerst want we weten niet precies wanneer we nog iets koffie achtigs tegen komen. Na de koffie lopen we naar het begin van onze ronde, Plamort. We gaan door 2 op saloon ogende klapdeuren het wandelpad op. Een leuk pad, een soort belevenis pad over planken en water en over stenen. Op sommige plekken is het wel even opletten, op de blubber waar we ook een beetje naar beneden over rotsen moeten klunen, ligt een laagje ijs. We komen uit bij de speichersee. Een leuk (aangelegd) meertje met helder water en vol met kikkers en kikkervisjes. Het is nog een klein stukje verder naar de panzersperre. Deze ligt in een beschermd hoog veen gebied. Ook zien we nog een aantal bunkers (3). Ongemerkt zijn we de grens naar Italië overgestoken. Maar hier lijken ook de route bordjes op te houden. We gaan daarom terug naar het meertje. Er staan 2 militairen de boel een beetje in de gaten te houden. We worden aangesproken door Nederlanders die er ook niet helemaal uit komen met de bordjes. Zo helpen we elkaar weer op weg. Via onze nieuwe route komen we uit bij een ander berg restaurant, de Stieralm. Na ruim 5 kilometer te hebben gewandeld zijn we wel aan wat toe. We gaan lekker in de zon op het terras zitten en nemen een almdudler. Ook staat er kaisersmarrn op de menukaart. Daar hebben we ook wel zin in. Na onze stop besluiten we om geen gebruik te maken van ons retourticket maar om naar beneden te lopen. Het wordt een behoorlijke slalomtocht en is behoorlijk vermoeiend omdat het flink steil omlaag gaat. Het is wel weer een leuke route maar zijn blij dat we weer thuis zijn. In totaal hebben we ruim 13 kilometer gewandeld. Mooie score. Nu eerst met de beentjes omhoog met een kopje thee. Daarna springen we nog ff onder de douche. We zijn best een beetje gaar maar gaan toch nog een keer de deur uit om een hapje te gaan eten. Dat kan weer bij Zum Goldenen Löwen. M heeft een Vital Salad en W Surf & Turf. M denkt, een salade is vast geen heel bord vol. Jawel hoor, bord puilt over. Ook W heeft geen klagen. We eten weer lekker en nemen koffie na. W heeft er nog een bolletje ijs bij. Bij het afrekenen vraagt ze of ze ons nog eens ziet. Zaterdag zijn ze voor het laatst open. Daarna gaan ze dicht. Waar moeten we dan eten? 🥲 Komt vast wel goed. Morgen dus de laatste mogelijkheid om nog een keer te gaan. Maar nu gaan we eerst naar huis en doen zeer chill!

Het weer; zonnig en warm. 22C Voelt veel warmer. Later terg op de “begane grond” meer wind en daar voelde het een stuk frisser. We zijn lekker verkleurd vandaag.