La bella Italia 🇮🇹

24 september 2021 - Glurns, Italië

Vrijdag 24 september

La bella Italia

Het zonnetje schijnt al weer lekker als we wakker worden. Het is wel koud want er zit ijs op de auto zien we als we een stukje gaan lopen. De hardloopapp zegt later dat het 2C is. Brrrr! Na het lopen is het eerst tijd voor ontbijt en daarna een lekkere arme douche! De auto is inmiddels ontdooid en we rijden naar Glurns 🇮🇹. Hier kwamen we doorheen toen we naar de Stelvio reden. Het rijdt niet heel vlot door vanwege het vrachtverkeer wat iets minder snel stijgt en daalt maar toch zijn we er redelijk vlot. Buiten het stadje met oude stadsmuren kunnen we (betaald) parkeren. Het is één van de drie steden van de Italiaanse regio zuid-Tirol en de enige stad van Vinschgau. Het is het kleinste oord in Tirol dat stadsrechten heeft. Het is oud en een met stadswallen omgeven nederzetting. De stadswallen verdeelden de stad in een binnen en buiten stad. De stadsrechten werden verkregen in 1304. Door de gunstige ligging werd de stad snel rijk en bekend om haar markt. Ze brandde vaak af maar werd steeds weer opgebouwd. We lopen het stadje in. Het ziet er gezellig uit. Op het plein stoppen we voor een cappie in de zon op het terras. De Porsche club komt ook ff langs. Een stuk of 10 gaan er richting Stelvio. Na de koffie lopen we een rondje door de stad. We scoren een handige opvouwbare rugzak. Het is een leuk stadje. We struinen er lekker door en kopen op de terugweg bij de conditorei een lekkers Italiaans schepijsje. Die eten we binnen lekker op voor we weer naar de auto lopen en weer richting Nauders gaan. Daar stoppen we nog even bij de Mpreis voor wat boodschapjes. Thuis ploffen we op het terras in de zon met thee en een cracker. We zijn lekker chill als de moeder van de boerin lang loopt met schone handdoeken. Lekker! Ze vraagt of ze gelijk ook de bedden even zal verschonen. Dat is fijn. M vraagt of ze ook even gebruik mag maken van de stofzuiger. Dat mag en zo is de boel is weer spik & span. Wij stappen daarna nog even in de auto naar Pfunds. W wil nog graag even terug naar een winkel. Volgens de site is deze weer om 15u00” open. Wij zijn er om 15u30” maar helaas pindakaas, de site klopt niet. Op de deur staat 16u00”. Dan eerst maar koffie op het terras bij der Postgarten. Voor de gekkigheid doen we er maar apfelstrudel bij. In de winkel slaagt W niet. Wat hij wilde was er alleen voor dames. Om niet voor niets te zijn gekomen neemt M het maar mee. Weer een paar hardloopsokken rijker verlaten we de winkel. Terug naar huis waar we ons weer op het terras zetelen. We lezen een boekje en gaan weer in de benen als het etenstijd is. Op naar Zum Goldenen Löwen! Daar aangekomen blijkt dat alles vol is 🥲. Morgen ook vertelt onze kuitlapjes dragende ober. Helaas. Dan maar naar Stadlwirt, die moeten de lekkerste schnitzels van Oostenrijk hebben zeggen ze. Het ziet er een beetje leeg uit maar we kunnen terecht dat is fijn. Er wordt niet gevraagd of we getest, genesen oder geimpfd zijn. Vinden we wel bijzonder. Ondertussen loopt wel het hele restaurant vol. Er wordt niemand iets gevraagd. Ook wordt er niet geventileerd maar er wordt wel veel gehoest. We voelen ons er niet zo prettig bij. We eten snel onze schnitzel (M) en Tiroler schnitzel (W) op, betalen en zijn gevlogen. Hier komen we niet terug. Het eten was oké maar niet bijzonder. Thuis wassen we eerst onze handen.Daarna gaan we weer in de ruststand.

Het weer; de dag start fris maar de lucht is strak blauw en de zon doet flink z’n best. 22C

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade