Op naar Lissabon

1 september 2022 - Lissabon, Portugal

Donderdag 1 september

Op naar Lissabon

De wekker staat al vroeg (3u30’). Om 4 uur hebben we de koffers in de auto en rijden we volgens planning richting Schiphol. Ondanks het vroege tijdstip zijn we niet de enige op de weg. Toch rijdt het voorspoedig en zijn we vlug bij P3 op Schiphol. Het zoeken van een plekje duurt even. Het is aardig vol. Maar het lukt en we lopen naar de bus die ons naar de vertrekhal brengt. Ook hier zijn we verre van alleen. We horen de koffers af en sluiten vervolgens aan in de rij voor de security check. Ook dat valt ons niet tegen. Net iets na 6u00’ sluiten we aan in de volgende rij, die van de Starbucks. Hier moeten we zelfs nog langer wachten dan bijdrage security check. Ondertussen open we het envelopje van D&K (dank!!) Om 6u15’ zitten we uiteindelijk aan de cappuccino en een croissantje 🥐 Na de koffie doen we even een shop rondje. Da’s altijd leuk. Daarna gaan we boven bij La Place zitten waar we nog even wat te drinken halen. Volgens schema baarden we rond 8u30’ dus gaan we rond die tijd naar D66. We zien onze koffers op de kar en in het vliegtuig geladen worden. Die zijn dus mee 😁 Het boarden begint relatief laat en uiteindelijk vertrekken we een kwartiertje later dan gepland. Maar voor we eindelijk echt opstijgen moet er eerst nog een behoorlijk stuk getaxied worden. Eenmaal in de lucht krijgen we een sandwich en wat te drinken. We lezen wat en luisteren een muziekje. Televisie schermen zijn er niet. Gelukkig kunnen we ons goed vermaken.  Ze komen nog een keer langs met brownies en k/t. Niet slecht! Iets later dan gepland landen we in Lissabon. Het taxiën duurt nog 5 minuutjes en dan kun we nadat we aan de slurf gekoppeld zijn, van boord. De koffers laten ook heel even op zich wachten en als we ze hebben lopen we naar de saìda. Op naar de auto! Daarvoor lopen we even verkeerd want bij alle autoverhuurstalletjes, die echt rete druk zijn, staat de onze niet bij. Volgens het formulier moeten we naar het meetingpoint (M vraagt oom agent even). Daar blijkt echter niemand te zien van de verhuurmaatschappij dus M belt het nummer op het formulier. Hij komt er met 5 minuten aan zegt ie. Dat klopt wel ongeveer en we volgen ‘m naar de parkeergarage waar ze kantoor houden. De koffers worden vast netjes achterin een witte Seat Ibiza geladen. Papierwerk volgt en al snel kunnen we op pad. Ons hotel, Roma, is zo’n 10 minuten rijden vanaf de luchthaven. De auto heeft navigatie en we zijn al snel op de plek van bestemming. Da auto parkeren we voor het gemak even voor de deur, in de reverenties hadden we al gelezen dat dat kan, en lopen naar de receptie. Daar blijkt dat onze kamer al klaar is en we checken in. De sleutel van de auto blijft achter en die was redt netjes geparkeerd. We brengen de koffers weg en gaan vervolgens de stad in. Met de metro moeten we de groene lijn hebben. Het is ons echter niet helemaal duidelijk en we lopen met behulp van een local een trein kaartje (naar later blijkt). We besluiten eerst maar een stukje te lopen tot we een duidelijk metro station tegen komen. Dat lukt en we gaan tot het eindstation. Van hier lopen we eerst een stukje richting de brug over de Taag. Daarna is het hoog tijd voor een koffie stop met pastel de nata! We mogen niet klagen maar met 28C zijn we wel aan wat vocht toe. We genieten even van het rust moment. Na de koffie gaan we verder de stad in. Via een groot plein met dito boog zien we het eerste trammetje. Leuk! Als we verder lopen komen we langs het boekingsbureau van de tram. We besluiten een toertje te doen. Kunnen we even (1u15’) zitten en we zien gelijk wat van de stad. Dus lopen we uiteindelijk terug naar het grote plein waar we eerder waren om op te stappen op de rode tram. We krijgen ook een headset op en we kunnen een Nederlandse “gids” horen. Handig. We vinden het leuk maar zal in na een uur ook wel een beetje gaar. We hebben wel door dat we met één dag niet gaan sjeffen hier. Moeten we maar een keer terug 😁 Na de toer gaan we op het grote plein een hapje eten. Dat doen we uiteraard, bij de Italiaan. We zijn per slot van rekening niet voor niets in Portugal 😉 Wel met visjes natuurlijk, dat dan weer wel. We willen met de bus terug naar het hotel. Omdat die redelijk vlot zal vertrekken besluiten we de koffie even over te slaan. De bushalte is vlakbij en we hoeven niet lang te wachten. Voor €4,- zijn we in een goed kwartier weer bij het hotel. Eigenlijk vinden we dit lekker want we zien meer dan in de metro. Eerst naar boven waar we onze gewaar opladen. Als alles aan de lader ligt gaat M kijken of er nog wat te drinken gescoord kan worden. We hebben dorst. Buiten het hotel zit een Indiër met een klein winkeltje waar M slaagt. De keuze is niet reuze maar M slaagt wel. Hoewel we liever água com gaz hadden gewild. Volgende keer beter. Nu gaan we na een lange dag in de relax stand.

Het weer: zonnig en warm in Lissabon 28C