Lago di Braies en Brunico

15 september 2023 - Welsberg-Taisten, Italië

Vrijdag 15 september Dolomieten

We zijn vroeg wakker vandaag en dat komt mooi uit want het Braies meertje staat op de planning vandaag en er werd geadviseerd om hier vroeg naar toe te gaan. Dus op naar het ontbijt dan maar. Het menu voor vanavond ligt alweer klaar om in te vullen. Mmmm, beloofd weer veel goeds 😋 Net iets na negen zitten we in de auto. Mooie tijd. In een klein half uurtje rijden we naar het meertje en parkeren op de betaalde P. Het is al redelijk druk als we naar het meertje lopen. We willen om het meertje heen lopen en hopen een beetje dat de gemiddelde toerist dat niet doet. Die vlieger gaat niet helemaal op naar het is goed te doen qua drukte. Als we aan het einde van het meertje zijn wijken we wat van de route af en volgen het bordje naar Grünwald alm voor een koffie stop. Da’s 25 minuten lopen en gaat alleen omhoog. Er is ook bauernkrapfen mit preiselbeerenmarmelade (een soort donut) en dat spreekt ons wel aan. Bovendien wel verdiend vinden we en delen er eentje. Ondertussen is het gaan miezeren en als we zitten begint het wat steviger te regenen. Goed gepland de koffie! Na de koffie gaan we terug richting meer en vervolgen onze route. Het zonnetje komt er weer bij. Aan het begin van het meertje stoppen we nog voor koffie/thee. Het is nu echt een stuk drukker dan toen we begonnen. Terug naar de auto. Het parkeren is hier aardig aan de prijs. We betalen €16,- Ach ja, ‘t is vakantie. We besluiten door te rijden naar Olang. Dat is niet zo gek ver en daar aangekomen parkeren we de auto. Er blijkt echter weinig te beleven dus besluiten we verder te rijden naar Brunico. Voor we er zijn maken we nog even een tankstop. Daarna rijden we verder naar Brunico waar we parkeren onder het gemeentehuis. Er is een soort rommelmarkt gaande. Het ziet er wel gezellig uit maar ‘t is allemaal oude rommel. We lopen naar het centrum waar een hoop winkels nog gesloten zijn. Over een half uurtje gaan de meeste weer open. We zien ondertussen het fort liggen. Een fraai exemplaar. Omdat het weer mooi weer is trakteren we onszelf op een ijsje, nu kan het nog. Met ons ijsje lopen we verder. Het is een leuk stadje. Op het kerkplein keren we om en slenteren weer terug hier en daar binnen lopend. We gaan weer richting auto en gaan weer hotelwaarts. Daar zitten we nog even op het balkon in de zon en kijken de finish van de Vuelta. Van hieruit lopen is wat lastig (je moet langs de drukke doorgaande weg). Dat vinden we een beetje tricky dus gaan we naar de gym. Eerst een stukje lopen op de loopband. Er is er eentje dus we wisselen elkaar af. Terwijl W loopt doet M een stukje fietsen en roeien. Als we allebei gelopen hebben duiken we het zwembad in. Wat een luxe! Er zit een hele spa met diverse sauna’s, zwembad (binnen) met jacuzzi (binnen en buiten), verwarmde stoelen en het ziet er ook allemaal erg nieuw en netjes uit. Bijna jammer dat het tijd is om te gaan eten. Dat smeekt weer voortreffelijk maar is wel wat veel. Gelukkig hebben we vandaag de nodige beweging gehad. We sluiten af met koffie en gaan daarna in de relax stand.

Het weer: bewolkt en zonnig. Tijdens het wandelen voornamelijk bewolkt met een buitje. 25C