Falesia!

12 april 2023 - Olhos de Água, Portugal

Woensdag 12 april

Reisdag

De wekker staat al vroeg, 2u45”. Toch zijn we voor de wekker al wakker. Opstaan en klaar maken voor vertrek. Het is rustig op de weg en dus rijden we vlot aan naar Eindhoven airport. Iets voor vijven parkeren we het blikkie P5 (E). Door de regen lopen we naar de vertrekhal en checken we de koffers in. Daarna gaan we door de security. Het gaat allemaal lekker rustig en loopt mooi door. Eerst maar eens koffie met een broodje bij de Starbucks halen. Ook hier lekker rustig. Het vliegtuig staat al klaar. Zoals aangegeven op de borden staat het boarden om 6u30”. Dat gaat “old school” met de trap het vliegtuig in. Daarvoor moeten we dan nog wel even door de regen. Al voor vertrek tijd worden we afgeduwd en vliegen de zon tegemoet. Onderweg krijgen (kopen) we nog een kopje thee en lezen wat. Door de bewolking zien we niet zoveel. Later horen we dat de route wat was aangepast vanwege de sterke wind boven de golf van Biskaje. We landen echter geheel volgens schema. De koffers zijn er ook snel dus lopen we door de douane naar de autoverhuur. Daar moeten we wel even wachten maar we hebben vakantie dus haast hebben we niet. We krijgen een Peugeot 208. Prima bakkie zo op het eerste oog. Op naar Falesia! Het is wat druk op de weg maar zodra we zijn afgeslagen en we op de binnendoor route zitten, is het rustiger. Eerst koffie halen bij Caravela. Daar worden we meer dan hartelijk ontvangen! Leuk zo’n warm welkom! We bestellen cappuccino com crema 😋 en een tosti com queijo. We hebben wel zin in wat. Na de brunch rijden we naar het hotel om te kijken of we al kunnen inchecken. In principe kan dat pas om 16u00”. Onze kamer is inderdaad nog niet klaar. We kunnen wel onze koffers achterlaten. Dat doen we en vervolgens lopen we naar het strand om een stukje te wandelen. W trekt nog even zijn korte broek aan, M heeft deze in de auto laten liggen 🫣 Niet zo handig. Want het zonnetje komt lekker door en de temp loopt dito mee op. We lopen door tot waar W&M, K&D en C ooit aan het strand lagen. Van daar lopen we terug richting Falesia. W spot de eerste hop en we zien een ooievaar. Ook de zwaluwen vliegen al weer rond. Wij lopen door tot aan de grasbaan. Daar slaan we rechtsaf richting Quinta do Mel voor een verfrissing. Zijn we wel aan toe. T is toch even acclimatiseren. Hier zitten we lekker even een tijdje (beschut) buiten met een heerlijk flesje water. Als we weer zijn bijgetankt lopen we terug naar het hotel. Daar horen we dat de kamer klaar is. We halen onze koffers en huizen in. Dit keer zitten we o op de 4e etage. De kamers zijn zoals we ons herinneren. Prima, hier houden we het wel even vol. We settelen en frissen ons wat op voor we naar de super lopen voor wat boodschappen. Dan komt de grote vraag “wat eten we vandaag” 😁 We besluiten gelijk A Lagosteira maar te gaan bezoeken. Lekker visjes eten. M reserveert een tafeltje om 17u30”. We gaan er lopend heen dus rond vijven vertrekken we lopend richting A Lagosteira (de kreeft). Vooraf krijgen we een broodje en lekkere olijfjes. W heeft een wit vis van de grill, M een spies met zalm en garnalen. Smaakt ons prima. Een toetje hoeven we niet meer maar een cappie (com leite) gaat er nog wel in. Daarna lopen we weer terug naar het hotel. We kijken nog even tv maar we zijn wel gaar en breien er snel een eind aan.

Het weer: in NL fris en nat. In Falesia is het een stuk beter met 21C

1. Willem: