Nog een dagje Comomeer

8 september 2023 - Menaggio, Italië

Vrijdag 8 september omgeving Comomeer

De dag start wat bewolkt. Vinden we niet zo erg, het wordt vast beter. Het was een redelijke nacht. We zitten aan de doorgaande weg en die wordt ook ‘s nachts goed gebruikt. Eerst maar eens ontbijten. Dat is iets minder uitgebreid dan we gewend zijn maar het is helemaal prima. Vandaag willen we met de boot naar Como en W heeft de tijdtabel ontcijferd. We gaan kijken of we de boot van 10u00’ kunnen nemen. Als we erheen lopen ziet M in het met vlak langs de kant een slang zwemmen in het water! We zijn op tijd bij de boot maar er blijkt geen boot om 10u00’ te gaan. Uiteindelijk kopen we een kaartje voor de boot van 11u40’. Achteraf gezien hadden we misschien beter (sneller) met de auto kunnen gaan maar goed. We lopen via een omweg terug richting hotel en gaan bij pasticceria 3 Ardji voor koffie +. Daar kunnen we lekker buiten zitten. Na de koffie willen we nog naar een oorlogsmonument lopen. Er staat tenminste een bordje dat die er is maar er staat niet bij hoe ver het is. M is op de slippers en de weg er naar toe is niet echt slipper bestendig. Die doen we later nog wel een keer. Onderweg zien we ook nog eens schildpad in de tuin bij iemand. We lopen terug naar het hotel waar M even een schoenen wissel doet. Als we straks ook nog gelopen moet worden is dat misschien wel handig. We verlaten het hotel weer en gaan lopend naar de boot. Daar moeten we nog even wachten. M heeft ondertussen even een babbel met een Engelse meneer uit Sheffield. Als de boot komt blijkt deze aardig bezet. We zoeken boven op de boot een plekje. Helaas kunnen we niet naar buiten het dek op. Jammer. Via een aantal stops (en langs het huis van George Clooney blijkt later) komen we na een uurtje aan in Como. We gaan eerst ons retour kaartje halen want dan weten we hoe lang we te besteden hebben. Bij het ticket station is het echter rete druk en er wordt omgeroepen dat het vol is. We besluiten de bus terug te nemen. Maar eerst gaan weer richting funiculare. Daarvoor hebben we van de ANWB vouchers gekregen. Maar voordat we dat gaan doen eerst even wat drinken. We hebben dorst gekregen. We vinden een gezellige terrasje waar we lekker in de schaduw kunnen zitten. Het is hier overal wel vreselijk druk vinden we en dan is het al naseizoen. Hoogzomer wil je hier echt niet zijn. Na ons drankje lopen we naar de funiculare maar ook hier staat een rij van hier tot Tokyo. We besluiten het maar te laten voor wat het is. Eerst maar eens buskaartjes scoren. Onderweg terug ziet M een blauwe vogel. Het lijkt wel een ijsvogel. Na wat speurwerk zou het ook de rotslijster kunnen zijn. Het scoren van buskaartje blijkt nog niet zo eenvoudig maar uiteindelijk vinden we het busstation met ticketverkoop. De kaartjes terug hebben we naar de bus vertrekt vanaf een ander station wat ongeveer 20 minuten lopen is. Eerst maar eens kijken of we dat kunnen vinden. Ook dat lukt en nu lopen we iets geruster terugreis stad in om de duomo en rest van de stad te bekijken. Bij de gelateria kunnen we ons niet beheersen en scoren een ijsje. Al lopend eten we die op. De rest van het ijsje eten we in de schaduw van de duomo op, op een bankje waar M, blijkt later, in de vogelpoep heeft gezeten. Lekker dan. We struinen nog even door Como en lopen dan terug naar het treinstation van waar de bus zal vertrekken. Daar moeten we nog even wachten op de bus en hij is iets later dan op het schema staat maar dat maakt ie rijdend helemaal goed. Als een echte Italiaan sjeest ie over de wegen en binnen het uur staan we weer buiten. In het hotel wast M eerst provisorisch de broek even uit. En na zo’n 14km gelopen te hebben gaan we eerst even met de beentjes omhoog. Om een beetje op te frissen gaan we nog even een duik in het zwembad nemen. Daar knappen we inderdaad van op. Tegen zevenen gaan we naar beneden voor het eten. Vandaag kiezen we voor; voorgerecht M gedroogd vlees en W lasagne, hoofd beiden zalm en na beiden pannacotta. We nemer er weer een rood wijntje bij en een fles water en laten het ons weer smaken. Het enige wat we missen is een beetje groente. Voor de koffie gaan we even naar buiten. Bij het café waar we vanmorgen waren hebben ze prima koffie, beter dan in het hotel. Dat komt het uit de automaat en in het café wordt het vers gezet, op z’n Italiaans. We zitten nog lekker even buiten (maar moeten wel de muggen even in de gaten houden). Na de koffie lopen we terug naar het hotel waar we lekker horizontaal gaan.

Het weer; de dag start wat bewolkt maar al snel komt de zon erbij en wordt het warm met zo’n 28C

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade