Over kasseien en door loopgraven

28 april 2026 - Ieper, België

Dinsdag 28 april

Over kasseien in Ieper, door loopgraven en over begraafplaatsen 

Na een goede nacht, prima douche en basis ontbijtje stappen we op de fiets. Over de kasseien van Ieper rijden we naar het industrieterrein of all places waar gerestaureerde loopgraven zijn. Optimistisch als we zin hebben we de korte broek en korte mouwen aan want gisteren was het warm. Nu echter nog niet. Het is (nog) fris en het waait behoorlijk. Door het fietsen warmen we wel wat op. De loopgraaf is 5 km hier vandaan. Het is zo gevonden en het rijdt redelijk rustig op het laatste stuk na wat over het industrieterrein gaat. We lopen er even rond en de eerste Britse bus is inmiddels ook al gearriveerd. Door naar loopgraaf 2. Das wind tegen en niet vlak maar het zonnetje komt erbij. Onderweg ernaartoe stoppen we nog een keer bij een begraafplaats. Hadden we vaker kunnen doen want er zijn overal gedenkplaatsen maar ook begraafplaatsen. Na 10 km arriveren we bij Memorial Museum Passchendaele. Een museum met een groot park maar eerst koffie met een taartje. Hebben we wel verdiend vinden we. Dat doen we lekker buiten in de zon. Daarna bezoeken we het museum met een gids aan ons oor. Het lijkt eerst wat suffig maar blijkt toch leuk en interessant en groot. Aan het eind komen we door de loopgraven met ook verblijven en andere ruimtes. Deze liggen flink diep in de grond. We treffen nog een gids die nog een en ander uitlegt en ons attendeert op een Australische Nederlander, Henry John de Voogd. Die ligt op begraafplaats Tyne Cot niet ver van hier. Als we klaar zijn in het museum trappen we daar nog even naartoe. Op Tyne Cot en zoeken en vinden het graf van de NL Australiër De Voogd. Voor vandaag hebben we wel genoeg graven en loopgraven gezien en gaan weer huiswaarts. Met uiteindelijk 30 km op de teller arriveren we daar. Het laatste stuk fietst wat makkelijker. Wind in de rug en wat meer naar beneden. De fietspaden zijn overigens best goed. Niet overal even breed en vlak maar wel gescheiden van de rijbaan en automobilisten houden goed rekening met fietsers. Veilig gevoel. 

Thuis doen we eerst thee met een meegenomen koekje (museum) van Jules de Strooper

Dan trekken we nog even de stad in. We hebben nog trek dus een ijswinkel met wafels trekt ons nogal aan. We nemen een Brusselse wafel met nutella. Lekker!! We vervolgen onze route en komen zo onder andere over de oude vismarkt. Das een andere kant van Ieper die we nog niet gezien hebben. Via de kerk (achter het Museumplein het grote plein) lopen we terug richting huis met nog een boodschappen stop bij de spar. Thuis doen we nog even chill. Rond etenstijd gaan we weer op pad richting plein. Bij Les Halles vinden we een plekje op het overdekte buitenterras. Zo zitten we mooi beschut van de wind, toch buiten met het zonnetje nog in onze nek. Beiden nemen we fish & chips. Het is weer niet te weinig, is er snel en smaakt ons goed. Als toetje doen we een cappuccino. Die komt met een extra mini donut, koekje en chocolaatje. Nomnom! Met een ommetje om te verteren lopen we weer terug. Thuis nog even verslag dingetjes enzo onder begeleiding van het journaal. Weer een lekker dagje gehad. 

Het weer; zonnig en prima temperatuurtje alleen de wind maakt het fris 18C

Foto’s

Jouw reactie