Birmingham
22 september 2024 - Birmingham, Alabama, Verenigde Staten
Zaterdag 21 september 🎉🥳🎈🎁
Birmingham
Hieperdepiep!! Willem jarig. De dag wordt dus zingend begonnen. Op naar het ontbijt. W neemt vast een lekkere muffin. Als we terug gaan naar onze kamer komen we langs de sportzaal waar een donkere dame aan het sporten is met een gospel nummertje op. Uitchecken en wegwezen.
Eerst vullen we de tank maar weer eens. Vervolgens gaat het over de snelweg met een beetje saai landschap. De nav staat ingesteld op shopping, daar hebben we vandaag wel tijd voor. Als we geparkeerd hebben en naar de winkel lopen komen we een man tegen met een pistool op z’n heup. Bizar gezicht! We slagen uiteindelijk niet niet met shoppen. Dan maar koffie. De Starbucks zit er vlak naast in de super. Het duurt wel even, niet echt een geoliede machine hier maar de koffie smaakt wel goed.
Onze volgende stop wordt The Summit, een luxe shopping mall. Onderweg ernaartoe worden we weer eens ingehaald door een Tesla tank. Die dingen zijn echt huge! Het is druk op de weg naar The Summit staat zelfs een verkeersregelaar. Ook hier kijken we even rond. Nu eerst maar eens naar het hotel om in te checken. We worden door een vriendelijke dame geholpen en worden geüpgraded naar een suite nog voordat we klompjes kunnen uitdelen. Dat doen we wel en ze worden met graagte ontvangen. Ze bedankt wel 10x. Ook krijgen we nog een goodie bag met koekjes, snoepjes en flesjes water. We halen de koffers en huizen weer in. Eerst de gear aan het stroom, alles is zo goed als op. Als de batterijen weer voldoende gevuld zijn hebben we een koel alternatief voor vanmiddag. We laten Birmingham* even links liggen en gaan naar Rickwood Caverns State Park. De naam zegt het al, er zijn grotten. Het ligt bij Warrior een half uur rijden hier vandaan. In de grot, zo'n 53 meter onder de grond, is het een aangename 15 graden. Het is nog steeds druk op de weg. Bij de grot aangekomen is het rustig. We kopen kaartjes voor de volgende (en laatste) tour. Daar moeten we 20 minuten op wachten. In die tijd lopen en kijken we wat rond en eten nog een reepje. Het blijkt een klein groepje van zes te zijn die de grot in gaat. Wij en een gezin met twee kinderen. We zien verschillende kamers, stalagmieten en stalagmieten. Qua dieren zien we een vleermuis 🦇 en een zeldzame kreeft. M krijgt nog een souvenier van één van de kindjes als die wordt opgetild krijgt M een modderig voetje tegen de broek. Straks maar eens kijken of dat er uit wil. Dit gebeurt op het eind van de tour en moeten we 110 treden omhoog. Het was heerlijk koel beneden. We pakken de auto en gaan weer richting hotel en pakken halverwege de “restaurant afslag”. Olive Garden gaat het worden. W heeft een combi met kip en shrimp en pasta, M houdt ‘t bij alleen shrimps. Allebei uiteraard met pasta. Daarna rijden we weer (in het schemer) naar het hotel voor het laatste deel van de dag in horizontale positie.
Het weer; zonnig en warm 32C gevoelstemperatuur 35C
*De naam en faam van Birmingham is onlosmakelijk verbonden met de geschiedenis van de burgerrechtenbeweging. Vanuit een cel in deze stad schreef MLK zijn beroemde 'Letter from Birmingham Jail', waarmee hij protesteerde tegen de segregatiewetten en pleitte voor een samenleving met gelijke rechten voor blank en zwart. Vandaag de dag staat de herinnering aan het legendarische protest en verzet van de Amerikaanse burgerrechtenbeweging in Birmingham nog steeds centraal. De verloren welvaart is nog af te lezen aan de gevels van warenhuizen en bioscopen. De 16th Street church werd in 1963 gebombardeerd door de Ku Klux Klan (KKK), nadat het gerechtshof had bepaald dat op scholen in Birmingham niet langer segregatie zou plaatsvinden. Vanuit de kerk hielden schoolkinderen marsen om te demonstreren tegen het scheiden van winkels en kerken voor zwarte en blanke inwoners van de stad. Bij het bombardement kwamen vier kinderen om het leven, de meisjes worden herdacht met bloemen naast de kerk. Naast de herbouwde First Baptist Church, is het niet moeilijk om je voor te stellen dat de stad in de volksmond vroeger werd omgedoopt tot 'Bombingham'. De herbouwde kerk is vandaag een belangrijk spiritueel centrum (en monument) voor de bevolking. Er kan op dinsdag tot en met vrijdag of op zondag een kijkje genomen bij een ceremonie met levendig gospelkoor.

