Omgevings dagje
5 juni 2025 - Couloutre, Frankrijk
Donderdag 5 juni
We starten de dag weer met het halen van de broodjes in Donzy. Ontbijten doen we binnen, buiten is het is droog maar fris. Tijdens het ontbijt kijken wat we willen doen. Opruimen en “en route”. Onze eerste stop is Sancerre op een half uurtje rijden van Couloutre. Het rijdt vlot en onder aan het stadje parkeren we de auto. De rest doen we met de benenwagen. Hiervoor moeten we weer wat klimmen want het ligt op een heuvel. Als we naar boven lopen hebben we mooi zicht op de brug van Saint Satur. Sancerre staat bekend om z’n wijnen. Op de weg hier naar toe zagen we al de nodige wijnvelden. Eerst maar eens op zoek naar koffie. Dat lukt heerlijk snel 😁 op het dorpsplein. Cappuccino met crème de lait ipv slagroom. Weer wat geleerd. We lopen nog een rondje door het stadje. Ziet er leuk uit. Er zijn behoorlijk wat wijnwinkels maar het ziet er dusdanig exclusief uit dat we er niet naar binnen gaan. We lopen richting auto en vervolgen onze route naar Saint Satur. Dit is het stadje met het kromlijnige viaduct dat volledig uit steen is opgetrokken en dat ooit het spoor ondersteunde. Het stadje ligt aan de Loire. Vlakbij het viaduct vinden we een parkeerplaats. We lopen naar het centrum. Toen we er eerder deze ochtend langsreden was er markt. We hebben geluk, die is er nog steeds. Er is echter niets van onze gading. We lopen nog een rondje door het plaatje en gaan dan terug naar de auto en rijden terug naar Donzy voor wat boodschapjes. Onze volgende stop is de basis in Couloutre. Vanmiddag hebben we met Ron afgesproken om een stukje te wandelen. Die heeft een aardige route in het hoofd maar dat blijkt uiteindelijk bijna 16,5 km en dan is er al ingekort. Het is inderdaad een mooie route door bossen en langs een kasteel maar het is best pittig. Het plan was om ook lopend langs de geitenboerderij te gaan maar dat wordt uiteindelijk toch wat te gek. Vooral M heeft het wel gehad. Bovendien is het beginnen te regenen dus we moeten de route nog iets inkorten en gaan dan met de auto naar de geitenboerderij. Thuis stappen we dus in de auto en rijden dan naar de geitenboerderij in Couloutre.
We kopen kaasjes en een potje honing voor thuis en een yoghurtje voor straks (samen met Ron). Daarna rijden we snel naar huis waar M in de stoel ploft en W kookt (hamburger met gebakken aardappelen). M neemt nog even een snelle douche voor we gaan eten. W ruimt ook op daarna start het avondprogramma en ruimen we vast wat op want morgen vertrekken we weer.
Het weer; in de morgen wat fris en bewolkt. Gaandeweg de dag loopt de temperatuur wel op. Aan het eind van de dag nog een paar kleine en lichte buitjes 20C

