New York

16 november 2022 - New York City, Verenigde Staten

Dinsdag 15 november

Na een goeie nacht (we zijn wel vroeg wakker maar vallen toch weer in slaap) zijn we er toch vroeg bij. We starten de dag met een hardloop rondje door Central Park. Ondanks het tijdstip (6u45’) is het er druk met voornamelijk sporters. Leuk weer! Daarna douchen en op naar het ontbijt. Dat doen we bij Cosmic Diner. M’s ontbijt adresje van 2003. Het is behoorlijk veranderd (maar dat was in 2011 ook al zo). M gaat voor de pancakes en W heeft French toast met ham en ei. De keuze is weer  reuze; wat wil je erbij, ham of worst en hoe moet je eitje gebakken worden. Haha! Ze komen wel 10 x langs om te vragen of alles oké is een met de welbekende koffie en thee kannen voor de refills. In ieder geval is het er niet goedkoper op geworden. Na het ontbijt lopen we richting de metro om naar het World Trade Center te gaan. Het is een behoorlijk aantal haltes maar het valt mee met de drukte. Het herdenkingsmonument is een indrukwekkend gezicht twee van die grote oppervlaktes. Daarna lopen we naar oculus. Een winkelcentrum. W scoort een nieuw bandje voor z’n Watch. We lopen een rondje en doen even een koffie stop bij Épucerie Boulud. Eens geen Starbucks. We lopen nog wat in het winkelcentrum en gaan dan richting one world trade observatory. Daar kopen we kaartjes voor het uitzicht platform. Met een super snelle lift gaan we naar de 102e etage met natuurlijk van te voren het nodige vertier. Zelfs in de lift worden w we vermaakt. Mooi gemaakt! Het uitzicht boven is fantastisch mooi! Mooi zicht op alle kanten van NY. Als we het wel gezien hebben gaan we weer naar beneden en richting Wall Street. Onderweg komen we nog langs een demonstratie. Op Wall Street zijn ze opnamen aan het maken voor een documentaire. Het is er een drukte van belang. Grappig om te zien. Wij gaan verder richting the bull of Wall Street. Het is even zoeken maar dan hebben we ‘m gevonden. Het is er alleen ook wel erg druk. Daar gaan we niet op wachten dus lopen we door naar Battery Park. Met zicht op Ellis Island en het Vrijheidsbeeld. Het is nogal tochtig hier een frisjes. We gaan weer richting the bull. Het is nu een stuk rustiger dus maken we wat plaatjes. Nu eerst op zoek naar koffie en een rust momentje. Dat vinden we bij the market place. Hier kun je eten (laten) scheppen en daarna op gewicht afrekenen. Wij houden het bij koffie en cake. We rusten even lekker uit en maken plan de campagne. We lopen naar het metro station en gaan naar Paragon, de sportwinkel. Dat eenmaal aangekomen zien we niets van onze gading. We besluiten terug naar het hotel te lopen (blijkt uiteindelijk 3 km te zijn). Onderweg zien we het Empire State Building en het Flatirion die helaas in de steigers staat. Het is nog een aardige wandeling zo en als we bij het hotel zijn gaan we eerst even met de beentjes omhoog. M face timed even met HK. Als we uitgerust zijn pakken we onze spullen weer en gaan richting de glazen kubus van de Apple Store op 5th Avenue. Daar is het een drukte van belang. Wel weer leuk om te zien. We lopen verder naar de Nike store. Die blijkt definitief gesloten. Jammer. Ondertussen hebben we wel trek gekregen en besluiten te gaan eten bij de Applebees. Die zit redelijk dicht bij het hotel. We komen langs de Trump tower. Daar staat een heel clubje Trump aanhangers met buttons, vlaggen en bordjes. De Applebees is snel gevonden en onze buikjes worden weer goed gevuld. Toen we naar Applebees toe liepen regende het al licht maar nu komt het iets enthousiaster uit de lucht gevallen. We lopen snel naar het hotel waar we de dag afsluiten.

Het weer; bewolkt, fris en en dito windje aan het eind van de dag wat regen 7C