Grand Central, Guggenheim en Central Park

17 november 2022 - New York City, Verenigde Staten

Woensdag 16 november

Na een wat jetleg achtige nacht (vroeg wakker) gaan we er rond zessen toch maar uit. W FaceTimet nog even met Celia. Douchen en op naar het ontbijt. Het ziet er droog uit maar eenmaal buiten blijkt het te miezeren. Als we op ons ontbijtadres aankomen zijn we al aardig nat geworden. We ontbijten bij Le Pain Quotidien en we bestellen allebei, jawel, Dutch pancakes. We konden het niet weerstaan 😉 Het blijken poffertjes! Haha! Best lekker maar we gooien er nog even een croissantje achteraan. Na het ontbijt pakken we de benenwagen en gaan richting Grand Central. Het is aardig opgedroogd ondertussen. Da’s fijn! We lopen via 5th Avenue en komen als eerste langs de Nike store. Die gaat “pas” om 11 uur open. Nog even wachten dus. Dan komen we langs de kerstboom in opbouw. Helemaal ingepakt is tie. Leuk om toch een klein beetje van mee te krijgen. We lopen door naar Grand Central, een mooi oud gebouw. Hier zit ook een Apple Store. Daar gaan we eerst heen om W’s horlogebandje te ruilen. Die blijkt te lang. Ze doen er niet zo moeilijk over een kijken niet eens in het doosje of de andere er wel in zit. Op naar de kerst fair. Die is ook hier. Maar ook die openen om 11 uur. Dan eerst maar koffie. Bij de Starbucks is het zo druk, dat gaan we niet doen. Bovendien kunnen we er ook niet zitten. Naar buiten dan maar. Op weg naar buiten komen we langs de ingang van one Vander Bilt. Weer een panorama deck. Omdat het uitzicht niet je van het is slaan we even over. Misschien later. Buiten vinden we geen Starbucks (raar!) maar uiteindelijk wel Joe & the juice. Ook prima. Alleen staat de muziek (nou ja muziek doefdoefdoef) hier wel rottig hard. Gauw weer verder, of terug eigenlijk naar Grand Central Station voor de Holiday fair. Voor dat we daar naar toe gaan doen we nog even wat winkeltjes. Best aardig. Dan naar de fair. Die is niet zo groot en valt wat tegen. We lopen naar de ingang van one Vander Bilt. Het is open getrokken dus durven we dat wel aan. Als we bij het ticket lijst staan zijn de eerst beschikbare kaartjes pas om 11u30’. Omdat we geen zin hebben om zo lang te wachten gaan we liever naar het Guggenheim. De metro is vlakbij en we pakken lijn 4 express. Het is een aardig stukkie. Bij de halte van bestemming lopen we in eerste instantie de verkeerde kant op. Terug dan maar. Het is toch nog iets verder dan we dachten. Bij het Guggenheim aangekomen is het behoorlijk van de drukte. We besluiten ook hier te passen en liever een keer op een ochtend te gaan. We steken de weg over en lopen Central Park in. Bij tavern on the green stoppen we voor thee, zijn we wel aan toe ondertussen. We puffen even uit voor we verder gaan. Terug richting Grand Central. Onze eerste stop is de Trump tower! M was hier in 2003 Al eens W wil ook wel even kijken. Er zijn allerlei Trump spullen te koop voor de rest er weinig te beleven. We gaan gauw naar de overkant, naar Abercrombie. Hier slagen we niet. De volgende stop is de Nike. We hebben de winkel, die is verhuisd, uiteindelijk gevonden. M slaagt voor een NY shirtje. Daarna stoppen we bij nog een aantal winkels maar het blijft bij “kijken, niet kopen”. Ondertussen zijn we aardig gaar en lopen richting hotel. We lopen nog even bij FAO Schwarz binnen, kijken nog even bij de kerstboom in de steigers en lopen langs de Radio Music City Hall. Allemaal erg herkenbaar. We ruilen onze geplande stop bij Starbucks in voor een soepie van de Panera Bread. De planning loopt iets anders als blijkt dat we hier (ook) niet kunnen zitten. Geen probleem, we nemen het mee naar het hotel waar we het op onze kamer opeten. Lekker! Daarna gaan we even met de beentjes omhoog. Als we weer wat bijgetankt zijn gaan we op weg naar Times Square voor wat eten bij de Red Lobster. Maar voor we daar zijn stop/shoppen we nog even naar kopen (weer) niets. Het is behoorlijk druk op Times Square. We zijn duidelijk niet de enigen hier. Bij de Red Lobster is het niet zo druk. We mogen met de trap omhoog maar kiezen voor de trap. We hebben toch “maar” 30.000 stappen gedaan vandaag 😳 M bestelt zalm met broccoli en gepofte aardappel (de gewenste halve portie is er alleen voor de lunch) en W shrimp 3 way. Uiteraard krijgen we vooraf W’s favoriete biscuits. Een toetje hoeven we niet meer. Goed gevuld verlaten we de  Red Lobster. Het is nu écht heel druk op Times Square! En dan komt er ook nog een ambulance met loeiende sirene die er niet door kan en een aantal politieauto’s. Gekkenhuis! We lopen nog wat water voor vanavond en breien zo een eind aan de dag.

Het weer; het start wat vochtig maar het klaar vlot op. Het zonnetje komt er zelfs af en toe bij. 9C