Nog in de buurt

26 september 2021 - Nauders, Oostenrijk

Zondag 26 september

In de buurt

We zijn weer relatief laat wakker. Op de planning staat een stukje lopen bij Resia. We staan dus gauw op en stappen in de auto. Op de kaart was een P-plaats te zien in Resia. Daar zijn we binnen 10 minuten maar laten we even links liggen. We rijden iets door daar komen we een P-plaats tegen waar ook een hoop campers staan. Het is niet duidelijk of we hier kunnen pinnen voor het parkeren (geen contanten meegenomen) dus keren we maar om en gaan terug naar de eerdere P-plaats. Daar blijken we niet te kunnen pinnen dus dan maar wéér verder. Bij de P-plaats bij de toren weten we zeker dat we kunnen pinnen. Drie keer is scheepsrecht. We parkeren en betalen en starten ons “rondje”. Het is we wat saai en luidruchtig want we lopen langs de weg. Wel is het lekker vlak. We lopen 25 minuten heen en keren dan om dezelfde weg terug te lopen. Na 50 minuten hebben we 8 km op de teller. We kleden gauw even om en stappen dan in de auto. We komen de weg bijna niet op. Het is echt vet druk op de weg. Beide kanten op. Uiteindelijk lukt het maar loopt het verkeer bij de grens weer vast. De Oostenrijkse politie is weer aan het controleren. Boffen wij even. Ze houden eigenlijk maar weinig mensen aan. Later blijkt dat ze voornamelijk kijken naar migranten. In ieder geval houdt het wel behoorlijk op. Thuis zetten we de tv aan en kijken het laatste stuk van de marathon van Berlijn. Ondertussen is het brood ontdooid (vergeten uit te zetten voor we weggingen) en is het tijd voor ontbijt. Daarna werken we de rest van het programma weer af. Buiten is het behoorlijk betrokken en het zou zo moeten gaan regenen. We kijken daarom ook nog maar even naar great Manchester run. Na de finish vertrekken we. Het regent inderdaad. Eerst maar tanken. De diesel is in de (weekend) aanbieding (met €1,31 ruim 30 cent duurder dan vorig jaar). Het is ook weer droog geworden. We rijden richting Pfunds. Daar ligt de Finstermüntz. Het middeleeuwse fort Altfinstermüntz is gebouwd op een rotswand bij de Finstermüntz-kloof en waakt over de Inn en de grens tussen het Oostenrijkse tTirol en het Zwitserse Graubünden. Een middeleeuws monument. Het is gebouwd door hertog Sigismund. In de middeleeuwen ook zetel van het hof. Het ligt op de route van de Via Claudia Augusta. Een route van Augsburg (D) naar Venetië (I). De auto parkeren we boven aan de kloof en we lopen zigzaggend naar beneden. Dat gaat lekker maar straks moeten we natuurlijk ook weer omhoog. De zon is er ondertussen ook weer bij gekomen. Beneden steken de de brug over de Inn over en lopen zo even een klein stukje in Zwitserland. We gaan terug over de Inn Oostenrijk weer in en lopen in dit redelijk afgelegen oord naar een restaurant. Je verwacht het niet. We bestellen koffie en een broodje worst en maken een praatje met een drietal Nederlanders waarvan er eentje geëmigreerd is. Ondertussen heeft de aardige over onze koffie en broodje Frankfurter gebracht. Iets later komt ook nog even een in Pfunds gemaakte schnaps brengen. Het smaakt goed en die 35%jes helpen ons vast een stuk makkelijker omhoog 😉 We moeten toch slalommen dus we merken er waarschijnlijk niets van. Met een kwartiertje staan we weer bij de auto (volgens de bordjes 30 minuten) en rijden naar huis. Daar pakken we nog een lekker kopje thee en kijken naar het wielrennen en/of lezen een boekje tot het etenstijd is. Omdat we geen boodschappen hebben gedaan gaan we nog maar eens naar de Ibex. Lekker dichtbij. W heeft een zalmburger en M schnitzel. Ons toetje is cappuccino. De serveerster weet het al. Later meldt ze nog even dat deze van het huis is. We boffen maar vandaag! Op de terugweg nemen we uit Becka’s Hofladen  verse eitjes mee. Thuis gaan we weer in de ruststand.

Het weer; de dag begint redelijk zonnig maar al snel trekt het wat meer dicht. Ook valt er nog een klein buitje. Met 19C niet echt koud.